Wet-en regelgeving / Politie Online

Nieuwe instructies voor politie bij gebruik social media-uitingen

woensdag 21 februari 2018 Leestijd: 2 min.

Facebookpagina Politie Landelijke Eenheid / Thomas Mulder

Thomas Mulder

Datajournalist

Daan Jansen

Verslaggever

woensdag 21 februari 2018 Leestijd: 2 min.

De politie werkt aan een document met instructies voor collega’s om de beelden die zij gebruiken in hun social media-uitingen onherkenbaar en niet-herleidbaar naar personen te laten zijn. Naar aanleiding van ons onderzoek Politie Online gaf de politie halverwege september vorig jaar aan beter te zullen letten op social media-uitingen. Het huidige social media-beleidsplan wordt niet aangepast.

‘De politie gaat zorgen voor beter intern toezicht op wat er via sociale media wordt geplaatst. Ook kijken zij naar hoe zij hun social media-beleid nog verder kunnen aanscherpen’, zo luidt de reactie van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op 15 september 2017 nadat wij concludeerden dat de politie persoonsgegevens op social media zetten.

Het is nu vijf maanden na die uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens. We zijn benieuwd of de politie de belofte is nagekomen en aanpassingen heeft gemaakt in het social media-beleidsplan. Daarom vragen we op 8 november 2017, bijna twee maanden na de eerste publicaties in ons onderzoek Politie online, deze informatie op bij de politie via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Online op één lijn

Op 10 februari ontvangen we een doos vol papierwerk. In totaal krijgen we 170 verschillende documenten toegestuurd. Daarbij zit onder andere de definitieve versie van het rapport Social Media Afspraken: online op één lijn. In dit document worden alle afspraken over communicatie op social media beschreven. De laatste, definitieve versie is van 27 juli 2017, ruim anderhalve maand voordat de politie de belofte doet over het aanscherping van het social media-beleidsplan. Het document is sinds kort ook in te zien op de website van de politie.


Wat er ontbreekt tussen de 170 verschillende documenten is een nieuwe of aangepaste versie van het social media-beleidsplan. Dat kan twee dingen betekenen: de politie heeft de nieuwste versie niet bijgevoegd binnen de Wob, óf de politie heeft de richtlijnen nog niet aangepast. Dat eerste lijkt onwaarschijnlijk, want in de bijgesloten inventarisatielijst (over welke documenten we wel en niet hebben ontvangen) staat geen recenter beleid.

Reactie Autoriteit Persoonsgegeven en politie

Ook wordt er binnen andere interne documenten niet gesproken over een aanpassing van de richtlijnen over social media. En daarom richten wij ons opnieuw tot degene die op 15 september 2017 deze uitspraak deed: de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). ‘Wij weten dat het onderwerp de aandacht heeft van de politie,’ weet de Autoriteit Persoonsgegevens ons te melden. ‘De politie denkt na over de vraag hoe social media zo effectief mogelijk in te zetten ten behoeve van de opsporing, en dat ondertussen het beleid beter onder de aandacht wordt gebracht.’

Als we de politie hiernaar vragen, zeggen ze in een reactie dat het social media-beleidsplan van 27 juli 2017 niet wordt aangepast. ‘Waar wij in het kader van privacy aan werken is een document met instructies voor collega’s om hen te helpen om de beelden die zij gebruiken in hun social media-uitingen onherkenbaar en niet-herleidbaar naar personen te laten zijn. Dit betreft niet het social media-beleidsplan dat jullie middels een wob-verzoek hebt verkregen,’ aldus de woordvoerder.

Ons onderzoek gaat verder. De politie belooft namelijk voorzichtiger te zijn met de berichten die ze posten op social media, maar komen ze die belofte wel na? Zo vonden we eerder deze week nog een voorbeeld van een wijkagent die een foto plaatste van een weggesleepte auto. Daarin was de straat waar de auto werd weggesleept en het automerk te herkenbaar.

 

 

 

Wet-en regelgeving / Politie Online

Oproep

Heb jij ook ervaring met politieberichten op internet waar persoonsgegevens in te herleiden zijn? Kom jij zelf voor in een vlog, Twitter- of Facebookbericht van de politie? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Thomas Mulder

Datajournalist

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Thomas Mulder Datajournalist

Het oog wil ook wat en daarom hebben we Thomas Mulder in ons team. Hij is naast journalist ook ontwerper en voorziet artikelen, online producties en video’s van graphics. Daarnaast werkt Thomas ook inhoudelijk mee aan verschillende onderzoeken en daarbij zet hij innovatieve technieken in zoals geolocating en scraping. Met zijn creativiteit en multifunctionaliteit zorgt hij voor de nodige dynamiek in de dossiers.

Lees verder
@thomassmulder

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De politie begeeft zich niet alleen op straat, maar de laatste jaren ook steeds meer online. Er worden politieberichten op internet geplaatst en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. De politie wil transparant zijn en hoopt op meer aansluiting met de samenleving. Hoe gaan agenten te werk als zij twitteren of als zij een vlog maken? Wordt altijd voldoende rekening gehouden met de privacy van mensen die via politieberichten online verschijnen?

Alles over dit onderzoek