Nederlands Jeugdinstituut: ‘Erkenning van lesmethodes betekent niet dat ze effectief zijn.’ 

zaterdag 16 april 2016 Leestijd: 1 min.

NJI /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

zaterdag 16 april 2016 Leestijd: 1 min.

In ons dossier Onderwijs verdiepen we ons in het voor- en vroegschoolse (VVE) beleid. Peuters en kleuters met taalachterstanden worden met lesmethodes op de voorschool extra gestimuleerd om de Nederlandse taal goed te leren. De VVE-methodes die hiervoor worden gebruikt zijn opgenomen in een databank van het Nederlands Jeugdinstituut. Voor subsidies worden kinderopvangcentra en peuterspeelzalen door gemeentes verplicht om zo'n erkende methode te gebruiken. We gaan langs bij het NJI dat deze methodes erkent.

‘We kunnen alleen zeggen dat de lesmethodes die onze databank zijn opgenomen goed zijn onderbouwd’, legt Japke Schonewille van het Nederlands Jeugdinstituut uit. ‘Daar moeten we het mee doen, want er is nooit gedegen onderzoek gedaan naar het effect.’Toch is de databank volgens Japke bedoeld om het kaf van het koren te scheiden. ‘We kijken of de theoretische onderbouwing goed is en of dus aannemelijk is of de methode effectief zou kunnen zijn.’

‘Het zegt niks’

Onderwijsdeskundige Geert Driessen, die we eerder interviewden, vindt dit veel te zwak en daarom vindt hij het onterecht dat deze databank bestaat. ‘Want het zegt niks. Met een stempel erkend, denken gemeentes dat het wel zal betekenen dat het goed is. ’Want het blijkt dat gemeentes vertrouwen op de databank en verplichten voorscholen te werken met zo’n door de NJI erkende methode. Japke Schonewille zegt daarover: ‘Wij geloven dat de methodes houvast bieden. Ze bieden een goed trainingsprogramma en de inhoud is goed voor ontwikkeling van de kinderen. Dus ik denk dat het wel degelijk iets bijdraagt, ook al is dat nooit bewezen.’  

Het klinkt ons tegenstrijdig in de oren dat methodes erkend worden, terwijl nooit bewezen is of kinderen er echt baat bij hebben.

Als laatste stap in ons onderzoek gaan wij naar de Sociaal Economische Raad (SER), want die hebben onlangs een advies uitgebracht over het voor- en vroegschoolse beleid in Nederland. Voorzitter Mariette Hamer legt hier morgen uit dat er nog veel te verbeteren valt.

De resultaten van ons onderzoek naar de peutermethode zie je zondag om 22.35 uur op NPO 2. Meer over ons onderzoek Onderwijs lees je hier. Heb je nog een tip voor ons, mail: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek