Nederlanders kampioen in het terugsturen van pakketjes

dinsdag 14 augustus 2018 Leestijd: 1 min.

Pakketjes worden gesorteerd in het een distributiecentrum van PostNL / ANP

Anne de Blok

Verslaggever

anne.deblok@kro-ncrv.nl

dinsdag 14 augustus 2018 Leestijd: 1 min.

Retourzendingen, ze vormen misschien wel de grootste kopzorg van menig webshop. En wij Nederlanders weten het behoorlijk bont te maken: negen procent van alle online bestellingen wordt door ons teruggestuurd, het hoogste percentage in Europa. Maar wat gebeurt er met al deze teruggestuurde pakketjes en hoe kunnen webwinkels het aantal retouren terugdringen? We starten een nieuw onderzoek! 

De Nederlandse consument stuurt geregeld via het internet gekochte producten terug naar de webwinkel. Volgens pakketbezorger DPD is Nederland met een retourcijfer van negen procent zelfs koploper in Europa, gevolgd door Groot-Brittannië, België en Zwitserland met acht procent. En dat wordt door de sector gezien als een groot probleem. Webwinkels hebben namelijk hun handen vol aan al onze teruggestuurde producten. Het kost ze niet alleen veel geld, echt duurzaam is het ook niet met al die bestelbusjes die steeds maar heen en weer moeten rijden. 

Webwinkels hebben hun handen vol aan al onze teruggestuurde producten

Een probleem dat in de toekomst waarschijnlijk alleen maar groter zal worden. Gelukkig zijn er goede initiatieven in de maak. Zo maakte warenhuis Wehkamp dit jaar bekend dat ze gaan samenwerken met online supermarkt Picnic. Een heel simpel concept, eigenlijk. De bezorger van Picnic levert de boodschappen af bij de klant en neemt desgewenst de doos van Wehkamp meteen weer mee retour. Dat scheelt weer een extra rit voor Wehkamp en het maakt het terugsturen van spullen voor de consument wel zo gemakkelijk. 

Maar er komen ook berichten voorbij die behoorlijk verontrustend zijn. Heb je deze zomer bijvoorbeeld de kop ‘Amazon vernietigt in Duitsland op grote schaal retouren’ voorbij zien komen? Uit onderzoek van het Duitse programma Frontal 21 en het tijdschrift Wirtschaftswoche blijkt dat Amazon dagelijks voor tienduizenden euro’s aan retour gezonden producten vernietigt. Ook als de producten nog bruikbaar zijn. Zijn de hoeveelheden producten die retour gestuurd worden dan zo groot dat het voor bedrijven als Amazon goedkoper is om ze te vernietigen dan om ze opnieuw te verpakken en te verkopen?

Achter al die bestelbusjes die we dagelijks door onze buurt zien rijden gaat dus een hele wereld van logistiek en transport schuil. Maar hoe ziet deze wereld er achter de schermen uit? Wat gebeurt er met al onze pakketjes die we terugsturen en hoe kunnen webwinkels ons gedrag beïnvloeden om het aantal retouren terug te dringen? 

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1292 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Algemeen / Algemeen

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Als consument, medewerker van een retourcentrum, retailer, onderzoeker, het maakt niet uit. Alle ervaringen zijn welkom. Dus weet jij meer over dit onderwerp en wil je ons op weg helpen? Stuur me dan een mailtje via het tipformulier en dan neem ik contact met je op!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Anne de Blok

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek