Buitenlandse bedrijven zijn gecharmeerd van Nederland als logistieke hotspot. Zo bouwt webwinkel Zalando - op een bestaand bedrijventerrein - het grootste distributiecentrum in Nederland. ‘Een goede manier van herontwikkeling, maar het is straks echt een sta-in-de-weg.’ In hoeverre is het kleine Nederland eigenlijk geschikt voor grote pakhuizen van bedrijven die aan heel Europa leveren? 

Daar waar machines nu nog volop heien en graven, verrijst straks een van de grootste distributiecentra van Nederland. Vanuit deze 140.000 m2 grote hal, even groot als 22 voetbalden, wil Zalando West-Europa bevoorraden met kleding, schoenen en andere modeproducten. Waarom is een internationale webgigant eigenlijk zo gecharmeerd van het kleine, volgebouwde Nederland?

‘Draaischijf van Europa’

‘We zijn een draaischijf in Europa’, vertelt Remco Buurman. Als directeur van Nederland Distributieland promoot hij ons land als logistieke hotspot in Europa bij buitenlandse bedrijven.

‘We zitten hier echt tussen de grote markten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland,’ vervolgt hij. ‘En we hebben twee belangrijke mainports met de haven van Rotterdam en de luchthaven Schiphol. De achterlandverbindingen zijn goed geregeld, zowel via de weg als via de binnenvaart en het spoor.’

Snelle bezorging

Ook Zalando liet zijn keuze vallen op Nederland. De online kleding- en schoenenwinkel wil van hieruit zijn klanten in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk gaan bevoorraden. Met hun locatie in Bleiswijk zitten ze vlakbij de A12 en niet ver van hun klandizie in de Randstad wat van belang is om pakketjes snel te kunnen leveren.

‘We kijken ernaar uit om ons aanbod naar de klanten toe te verbeteren, door de leveringstijden te verlagen in de Benelux. We willen op dezelfde of de volgende dag kunnen bezorgen als Bleiswijk straks operationeel is,’ meldt Kenneth Melchior, directeur Noord-Europa bij Zalando in een persbericht.

Volgens Melchior is de Benelux een belangrijke markt voor hun groei-ambitie. ‘Over 5 jaar willen we onze omzet verdubbelen in deze regio en onze marktpositie versterken. De opening van ons centrum in Bleiswijk is cruciaal om die groei te bewerkstelligen.’

Maar liefst 16 miljoen producten kunnen er straks opgeslagen worden in Zalando’s nieuwe distributiecentrum. Volgens de mode-webgigant zou het 1.500 banen opleveren en worden de eerste pakketten in 2021 vanuit daar geleverd.

‘Sta-in-de-weg’

Zalando’s grote pakhuis komt op de plek waar voorheen de bloemenveiling stond. ‘Dat is een goede manier van herontwikkeling,’ reageert rijksadviseur Berno Strootman, ‘hoewel het gebouw met 140.000 vierkante meter straks echt een sta-in-de-weg is. Het wordt net zo groot als een woonwijk van 600 woningen of 22 voetbalvelden.’

Strootman is kritisch op internationale ondernemingen die zich hier vestigen voor hun opslag en logistiek. Zo had afgelopen jaar de Chinese e-gigant Alibaba plannen om naar Limburg te komen, maar koos het uiteindelijk voor het Belgische Luik. ‘Het distributiecentrum zou maar liefst 380.000 vierkante meter innemen. Ik ben blij dat het aan Nederland voorbij is gegaan.’

Ik vind dat we heel voorzichtig moeten zijn met Europese distributiecentra die zich in Nederland willen vestigen.

Rijksadviseur Berno Strootman

De rijksadviseur is van mening dat de ruimte te gemakkelijk wordt weggegeven aan grote distributiehallen. ‘Hoe belangrijk is het ons landschap op te geven aan ruimte voor internationale centra? Ik vind dat we heel voorzichtig moeten zijn met Europese distributiecentra die zich in Nederland willen vestigen.’

Makers

Verslaggever / Redacteur