Nationale Ombudsman over ICT-problemen Belastingdienst: ‘Er moet nú iets gebeuren.’

woensdag 27 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Ombudsmanwebsite /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

woensdag 27 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Voor ons dossier Digitaal Doolhof interviewen we Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman. Hij herkent de ICT-problemen die spelen bij de Belastingdienst en hij krijgt er ook veel klachten over van burgers. ‘Wij zijn in gesprek met de Belastingdienst daarover en zij zeggen dat het hele complexe computersystemen zijn. Dat kan allemaal wel zo zijn’, zegt Van Zutphen, ‘maar er moet nú iets gebeuren.’

Klachten

De Nationale Ombudsman hoort regelmatig verhalen van mensen die na een adresonderzoek door de gemeente goed staan ingeschreven in de Basisregistratie Personen. ‘Maar bij de Belastingdienst staan er dan nog steeds anderen op dat adres als woonachtig geregistreerd. Dat kan allerlei gevolgen hebben voor de toeslagen en rechten die je hebt.’

Fouten komen terug

Hoe kan het dat er steeds weer foute gegevens blijven opkomen in dat systeem van de Belastingdienst? Van Zutphen: ‘mijn conclusie is dat het heel erg moeilijk is voor de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst om hun eigen systemen bij te werken zodat de fouten er definitief uitgehaald worden. Ik heb er naar gevraagd en het blijkt dat het hele complexe systemen zijn. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, want er moet heel veel gebeuren daar. Maar als Ombudsman denk ik: dat is jullie probleem, het gaat mij er om dat die burger, die zelf alle dingen goed gedaan heeft, ook de goede toeslag krijgt.’

Oplossing

De Nationale Ombudsman heeft de Belastingdienst erop aangesproken dat de problemen nú moeten worden opgelost. Hij constateert dat de Belastingdienst wel met die individuele gevallen aan het werk gaat. ‘Maar voordat dat allemaal is recht getrokken gaan er maanden overheen en dat zorgt voor extra ellende. Mensen kunnen hun huur niet meer betalen. Structureel herstel door de Belastingdienst heb ik nog niet gezien.’

Van Zutphen wil dat als burgers een fout aankaarten bij de Belastingdienst, hun problemen direct worden erkend en dat er mensen zorgdragen dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost.

De reactie van de Belastingdienst volgt nog.

Loop jij ook vast in het digitale doolhof van de overheid? Tip ons! DeMonitor@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek