‘Na een woningruil kan ik alle privacygevoelige gegevens van de oud-bewoner inzien’

vrijdag 04 december 2015 Leestijd: 2 min.

dreamstime_xl_40488477 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

vrijdag 04 december 2015 Leestijd: 2 min.

We krijgen veel reacties op onze oproep over Automatisering bij de Overheid. Overheidsdiensten verdwijnen steeds meer achter een digitaal loket. Zo wil de Belastingdienst stapsgewijs alle correspondentie voortaan alleen per e-mail versturen: de blauwe envelop verdwijnt. Contact met een persoon in levende lijve verdwijnt langzaam. Het is natuurlijk goed dat de dienst met de tijd meegaat, maar de verandering moet wel goed worden uitgevoerd. Wij zijn op zoek naar mensen die door de digitale dienstverlening van de overheid in de problemen zijn gekomen.

Anouschka vertelt ons dat zij onlangs woningruil heeft gedaan met een kennis. Zowel zij als haar kennis hebben zich op hun nieuwe woonadressen ingeschreven. Toen Anouschka een paar dagen geleden inlogde bij de Belastingdienst zag zij ineens dat zij officieel medebewoner is van de oud-bewoner, haar kennis. Zij kan alle, ook privacygevoelige, gegevens van haar kennis inzien. Daarnaast wonen zij dus volgens de Belastingdienst samen, waardoor de kostendelersnorm geldt: volgende maand wordt Anouschka gekort op haar toeslagen. Er moet iets misgegaan zijn bij de uitschrijving van de oud-bewoner. Anouschka belde meteen met de Belastingdienst, binnen 5 werkdagen zal ze worden teruggebeld.

Belastingdienst en UWV

Er komen opvallend veel tips over de websites van de Belastingdienst en die van het UWV. Zo schrijft iemand:

‘Zal leuk worden! Ik krijg al drie jaar een aanslag die drie jaar geleden al is betaald! Ik ben een jaar bezig geweest om de toeslagen stop te zetten en dat ging al helemaal niet met de DigiD. Ik wil gewoon mijn blauwe envelop in de bus want ik heb totaal geen vertrouwen in de belastingdienst en niet in de DigiD!’!’

Geen personen

Er is veel ergernis over het feit dat het bij veel overheidsdiensten lastig is om een persoon aan de lijn te krijgen: 'Als ik een vraag heb, krijg ik vaak te horen dat ik het online moet zoeken maar de reden dat ik de vraag nog heb is dat het mij op die manier niet duidelijk is geworden.... DAAROM NEEM IK DE MOEITE OM HET TE VRAGEN!!!! Dit wordt helaas niet begrepen.'

Zonder computer

Enkele tipgevers denken dat er een grote groep mensen is, zonder computer of die onhandig is met de computer, die echt in de problemen zal komen bij verdergaande automatisering bij de overheid:

'Het nadeel van alles geautomatiseerd is dat mensen niet in een hokje passen. Mensen die niet zo slim en handig met de computer zijn, komen in problemen. Sociale controle is niet meer mogelijk. Mensen zijn sociale wezens en moeten niet alleen via de computer contact hebben. De gevolgen worden pas merkbaar op termijn. De computer is een hulpmiddel en er moet ook zo mee omgegaan worden.'

Herken je dit? Kom jij ook in de problemen door een website van de overheid? Kan je het vakje dat op jou van toepassing is niet vinden? Of heeft de overheid een digitale fout gemaakt en is het onmogelijk om dat recht te zetten? Laat het ons weten! Mailen kan naar: tip insturen.

Beeld: Dreamstime

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1291 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Algemeen / Algemeen

Bent u door digitale dienstverlening van de overheid in de problemen gekomen?

Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek