Na 19 jaar thuis met een burn-out: 'Ik kreeg een paniek-aanval in de gymles'

maandag 07 december 2015 Leestijd: 1 min.

angelique lees foto /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

maandag 07 december 2015 Leestijd: 1 min.

Angelique Lees (56) is na 19 jaar in het onderwijs met een burn-out thuis komen te zitten. Ze heeft altijd met veel passie voor de klas gestaan. “Ik probeerde er iedere dag weer een leerfeest van te maken.” Zo’n zes jaar geleden begon de administratiedruk langzaam toe te nemen. We spreken haar voor ons dossier Onderwijs.

“Ik heb het vooral als heel storend ervaren dat ik niet meer serieus werd genomen. Je kiest toch voor dit vak omdat je een zekere autonomie hebt. Dat was op een gegeven moment niet meer zo. Ik was meer administrateur dan onderwijzer.” Vorig jaar gaat het mis als Angelique met haar klas in de gymles is. Ze krijgt letterlijk kortsluiting.

Blijf ons onderzoek over werkdruk in het basisonderwijs volgen. Heb je tips? Mail ons op: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek