Natuur en milieu / Geluidsoverlast

Interview Motorrijders willen vaak stoerdere sound

Motordealer verkoopt en monteert herrie-uitlaten die verboden zijn op de weg (en dat mag)

zondag 03 november 2019 Leestijd: 2 min.

Hanro Staal geeft uitleg over uitlaat die niet aan de geluidsnormen voldoet / foto: De Monitor

Marjolein Schut

Redacteur

zondag 03 november 2019 Leestijd: 2 min.

Een ronkend motorgeluid is voor echte motorfanaten een essentieel onderdeel van de lol. De standaard fabrieksuitlaat vinden zij vaak te braaf. Motordealers krijgen regelmatig klanten over de vloer op zoek naar een uitlaat met een stoerdere sound. ‘Een snufje rumoeriger dan het origineel.'

Aldus Hanro Staal van Topmoto in Apeldoorn. We spreken hem voor onze uitzending over geluidsoverlast van motoren. 

Zonder demping

Hanro verkoopt in de showroom twee soorten uitlaten: mét en zonder e-keurmerk. ‘Uitlaten die goedgekeurd zijn, die dus voldoen aan de geluidsnormen die de Europese Unie daaraan stelt. Maar voor de meeste mensen is dat nog niet zo spannend als ze het graag willen hebben.’

‘Maar, we hebben een alternatief. Hij showt ons het neusje van de zalm onder de uitlaten: de Akrapovic. ‘Akra’ genoemd door de insiders. ‘Dit is een uitlaat die niet voldoet aan de Europese regelgeving. Er zit geen demping op. Je kunt er gewoon doorheen kijken. Zou je deze monteren onder je motorfiets, dan voldoe je niet aan de geluidsnorm.’

Eigen risico klant

Ook deze herrie-uitlaten gaan zonder enig probleem over de toonbank. ‘Ik mag hem verkopen en monteren. Er is nergens een regel dat dit niet mag of niet kan.’ De verkoop van dit soort uitlaten, eigenlijk bedoeld voor het racecircuit, is namelijk niet verboden. Zolang een motorrijder er niet de openbare weg mee opgaat. ‘Ik vertel onze klant precies hoe het ervoor staat, dus als ze dit op eigen risico willen monteren, dan doen wij dat.’

Hij vindt het zelf ook ‘best wel een beetje gek’ dat hij uitlaten mag verkopen die verboden zijn op de weg. ’Het is nog steeds een grijs gebied dat niet is afgebakend door wie dan ook, dus als motorondernemers monteren en leveren we het op deze manier.’ Akrapovic verkoopt overigens ook uitlaten met een e-keurmerk, die wél de weg op mogen, benadrukt Hanro.

Mag een motor eigenlijk onbeperkt herrie maken? Nee, dat mag niet. Elke nieuwe motor wordt door de RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) gekeurd op geluidsuitstoot en mag niet meer geluid produceren dan de toegestane 80 decibel. Na montage van een vervanguitlaat geldt in Nederland geen verplichte herkeuring van de motor, zoals in Duitsland wel het geval is.

‘Geluid dat allesbehalve discreet is’

Niet alleen bij Topmoto, ook bij een tiental andere motordealers die we gebeld hebben, worden uitlaten zonder e-keurmerk verkocht. Uit een korte zoektocht op internet blijkt dat er van alles aan aftermarket uitlaten, zoals een vervanguitlaat heet, te koop is: 

‘Vervang je originele demper door de stijlvolle Snell Sonic die een echt geweldig geluid levert aan je motor dankzij minder demping!’

‘G.P.R.´s Deeptone is een kleine en discrete Slip-On met een geluid dat allesbehalve discreet is...’

‘Deze demper is luidruchtig en valt niet binnen de grenzen van een goedgekeurd geluidsniveau,’ melden de websites die deze uitlaten aanprijzen.’

lees ook: ‘Motorrijders zien het als een verworven recht om lawaai te maken’ donderdag 10 oktober

Verwijderen dB-killer

Een andere manier om extra geluid te produceren is het verwijderen van de dB-killer, een tuitje aan het einde van de uitlaat dat het geluid dempt. ‘Door dit schroefje los te maken, kun je hem eruit trekken’, vertelt Hanro. Dan maakt ie nog meer geluid.’ En als de klant daarom vraagt? ‘Dat doen wij wel ja, maar ook weer op risico van de klant.’

Motorrijders hebben trouwens niet zoveel te vrezen. De politie handhaaft weinig op overtreding van de geluidsnormen, tot boosheid van bewoners die zich kapot ergeren aan luidruchtige motoren die langs hun huis scheuren. In Duitsland is dat wel anders, weet Hanro. ‘Daar wordt gewoon strenger gecontroleerd dan in Nederland.’ Veel motorrijders weten dat. ‘Die dB-killer wordt dan weer teruggeplaatst en dan kunnen ze ook een land als Duitsland in.’

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek naar geluidsoverlast? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

De uitzending over geluidsoverlast van motoren is 10 november te zien om 22.40 uur op NPO2.

lees ook: Motorrijdersvereniging: ‘Bob-campagne tegen motorlawaai kan overlast verminderen’ dinsdag 29 oktober

Verkenning Research Opnames Uitzending

Geluidsoverlast

Uitzending

De uitzending over geluidsoverlast van motoren is 10 november om 22.40 uur op NPO2.

Deel jouw ervaring 42 andere artikelen in onderzoek

567 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Onze moderne wereld is te lawaaiig: vooral de overlast van verkeer is voor veel mensen een bron van irritatie. Een van de grootste verkeersergernissen: de herrie van ronkende en scheurende motorrijder
Alles over dit onderzoek