Moeder: ‘Ik ben in gevecht met de school om ADHD-medicatie’

woensdag 16 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Natascha den Hartog /

Anne de Blok

Verslaggever

anne.deblok@kro-ncrv.nl

woensdag 16 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Een paar weken terug ontvingen wij een bijzonder geluidsfragment in de mail. We horen een ouder, orthopedagoog en mentor met elkaar in gesprek over het probleemgedrag van een kind. Dat zou op school dusdanig uit de hand lopen, dat er nog maar een oplossing lijkt te zijn: of medicatie of naar het speciaal onderwijs. En dat terwijl het kind géén ADHD heeft. We gaan langs bij de moeder die ons het geluidsfragment stuurde.

Dit is het verhaal van Natascha en haar zoon Faris. Faris heeft volgens de dokter geen ADHD, maar last van faalangst dat hem soms erg onzeker maakt. Om deze onzekerheid te verbloemen gedraagt hij zich daarom extra druk in de klas. Maar in groep zes gaat het mis. Faris zou volgens de school niet meer te houden zijn en er wordt gevraagd of moeder niet nog eens met hem naar de psychiater kan. Er wordt een zogenoemd sociaal-emotioneel reguleringsprobleem geconstateerd en in overleg met de psychiater wordt er proefmedicatie gestart. Want: baat het niet, dan schaadt het niet.

En het heeft inderdaad effect. De scherpe randjes van Faris gedrag zijn eraf en hij kan beter relativeren. De school is tevreden, maar het kind zelf niet. De pillen hebben namelijk ook een vervelende kant. Faris krijgt hoofdpijn, kan moeilijk in slaap komen en verliest behoorlijk wat gewicht, aldus de moeder. Natascha wil daarom zo snel mogelijk stoppen met de medicatie, maar dat blijkt niet zonder gevolgen. De middelbare school van Faris’ keuze wil hem alleen toelaten indien hij de medicatie blijft doorslikken.

Faris wordt toegelaten op de middelbare school, maar zijn moeder besluit toch de medicatie te stoppen. Na zes weken op de middelbare school moet Natascha op gesprek komen. Of ze wel zeker weet dat hij geen ADHD heeft, is de boodschap.

En daar blijft het niet bij. Ondanks dat Natascha aangeeft dat Faris geen ADHD heeft en vervelende bijwerkingen krijgt van de medicatie, wordt er door school toch aangedrongen op het gebruik van deze medicatie. ‘Als medicatie geen oplossing is, dan moeten we gaan kijken naar het VSO, voortgezet speciaal onderwijs,’ wordt er door de school uiteindelijk medegedeeld.

Waarom dringt de school hier zo op aan? We zijn langs geweest bij de school van Faris om verhaal te halen. Morgen lees je hun reactie op onze website. Heb je een tip voor ons? Meld het dan via tip insturen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs De ADHD-epidemie?
Verkenning Research Opnames Uitzending

455 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Anne de Blok

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In de afgelopen tien jaar is het gebruik van ADHD-medicatie verviervoudigd. In Nederland slikken momenteel ruim 250 duizend mensen pillen tegen hyperactiviteit, impulsiviteit of een korte aandachts...
Alles over dit onderzoek