Minister Schultz: buurtschap kan nog steeds meepraten over snelweg

vrijdag 02 oktober 2015 Leestijd: 2 min.

ro-nl-ienm-4 /

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

vrijdag 02 oktober 2015 Leestijd: 2 min.

Er zijn al huizen opgekocht, dus de bewoners en de lokale politiek gaan ervan uit dat er niets meer tegen te doen valt: De verlengde snelweg A15 komt dwars door het buurtschap de Helhoek. Maar volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu kunnen de bewoners van het Gelderse buurtschap nog steeds meepraten over de ligging van het traject. De Monitor stelde vragen aan het ministerie voor onze eerste uitzending in het dossier Inspraak: burger versus overheid, van komende zondag.

Minister Schultz verwacht eind dit jaar het zogenoemde ontwerp-tracébesluit te presenteren. Dat is een bijna-definitief plan voor de aanleg van een weg. ‘Daarna kan iedereen zijn of haar zienswijze geven op alle aspecten van het ontwerp-tracébesluit, waaronder de ligging van het traject.’ Verantwoordelijk wethouder Van Groningen verbaast zich niet over het antwoord van de minister, maar hij rekent zich ook niet rijk: ‘Dit past helemaal bij inspraak. Dat is alleen maar om bij de Raad van State te kunnen zeggen dat alles volgens de procedure is gegaan.’

Het is dus onwaarschijnlijk dat er nog iets aan de ligging van de snelweg verandert in De Helhoek. Huizen zijn al opgekocht en de lokale politiek heeft zich bij het lot neergelegd. Bovendien schrijft de minister: ‘Als de weg nu weer zou worden verlegd, gaat dat ten koste van andere bewoners, bijvoorbeeld in Diesfeldt (nieuwbouwwijk in Groessen, red.) of Boerenhoek (gemeente Lingewaard).’

Informatievoorziening

De plannen om de snelweg door de Helhoek te leggen stammen uit juli 2012. Nadat de bewoners van de nieuwbouwwijk Diesfeldt in Groessen in opstand kwamen tegen de snelweg die hun wijk zou schampen, besloot de minister de weg naar het oosten te verleggen. Daarmee was De Helhoek de klos. Maar het buurtschap en de gemeente realiseerden zich dat pas anderhalf jaar later, in februari 2014. Toen organiseerde Rijkswaterstaat informatieavonden voor de bewoners. De Duivense wethouder Van Groningen daarover: ‘Wij wisten niet hoe dat wegontwerp van Rijkswaterstaat eruit ging zien. Dat is pas later gepresenteerd, en op dat moment werd het ook voor de gemeente helder dat hier wel iets verschrikkelijks gebeurde.’


De bewoners werden pas na anderhalf jaar geïnformeerd over de gevolgen voor De Helhoek, zeggen ze. Niets van waar, zegt het ministerie. Al in juli 2012 heeft Rijkswaterstaat ‘een nieuwsbrief gestuurd met een kaartje waarin het traject van het oorspronkelijke en gewijzigde Standpunt staat.’ Dat kan niet allebei waar zijn, zou je zeggen. Van Groningen: ‘Er kan best een tekening geweest zijn die het tracé globaal weergaf, maar de omvang en impact voor de Helhoek konden we toen nog niet inschatten. Dat zagen we pas toen in 2014 de wegontwerpen werden gepresenteerd.’ En inderdaad, uit het kaartje uit 2012 is moeilijk op te maken wat de precieze impact van de verlegging is:

kaartje Helhoek 2012_0.jpg

Tunnel

De hoop verloren dat de ligging van de weg nog aangepast kan worden, heeft de regio nu vol ingezet op een verdiepte ligging met deksel (een soort tunnel) door De Helhoek. Dan hebben de Helhoekers minder last van de weg. Maar ook van deze wens van de Helhoekers is het nog maar de vraag of die in vervulling zal gaan. De Provincie en het Rijk kijken op dit moment of deze plannen financieel en technisch haalbaar zijn. Volgens het ministerie is ‘nog niet te zeggen of er binnen het project ruimte is om het regioplan, inclusief deksel bij Helhoek, volledig uit te voeren.’

Lees hier alle antwoorden van het ministerie van Infrastructuur en Milieu op onze vragen over De Helhoek

Zondag in de Monitor: Een snelweg door De Helhoek. Wordt er geluisterd naar de wensen en bezwaren van burgers? 22:35 uur bij KRO-NCRV op NPO2

Lees meer over

Wonen en leefomgeving Inspraak
Verkenning Research Opnames Uitzending

68 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Bij grote bouwprojecten van de overheid is er vrijwel altijd onvrede bij omwonenden. Hoeveel invloed en inspraak hebben zij bij de bouwplannen wanneer er een weg of een windmolen in hun achtertuin ...
Alles over dit onderzoek