Gezondheid en zorg / Cosmetische producten

‘Mijn moeder weekte de babykleertjes van mijn huid’

zondag 03 maart 2019 Leestijd: 2 min.

Karin Veldman heeft een zeldzame huidziekte / De Monitor

Karen Geurtsen

Redacteur

zondag 03 maart 2019 Leestijd: 2 min.

Voor ons onderzoek naar Cosmetische producten komen we in contact met Karin Veldman. Ze heeft een zeldzame huidziekte, die maakt dat haar huid haar niet goed beschermt tegen invloed van buitenaf. Voor haar is het heel belangrijk dat wat op het potje met crème of de fles met shampoo staat, ook echt klopt. ‘Het is altijd zoeken naar iets wat ik wel kan gebruiken.’

Karin is een van de zestien mensen in Nederland met het Netherton-syndroom. Haar buitenste huidlaag is niet goed aangelegd waardoor alle invloeden van buiten direct bij haar binnenkomen. Dit heeft grote gevolgen voor haar leven. Karin: ‘Mijn huid vernieuwt zich razendsnel en dat kost heel veel energie.’ Door haar ziekte is Karin inmiddels afgekeurd: ‘Ik heb gewerkt in de zorg en later als ambtelijk secretaris, maar het is te vermoeiend.’

Mislukt experiment
Waarom is het voor haar zo belangrijk dat wat op cosmetica staat, klopt? ‘Mijn huid reageert extra op bepaalde stoffen. Zoals parfum of conserveermiddelen.’ Karin moet oppassen met wat ze eet en welke boodschappen ze in huis haalt. Ook in wasmiddel en schoonmaakmiddel kunnen stoffen zitten waar ze niet tegen kan. ‘Als de beloftes op etiketten onduidelijk zijn, dan zet ik het vaak weer terug in het schap, omdat ik dan niet weet welke reacties het uitlokt. Ik heb al genoeg mislukte experimenten in de badkamer staan.

Als de informatie op een etiket niet klopt, en er toch iets in een product zit waar Karin niet tegen kan, krijgt ze rode vlekken en jeuk.’ De jeuk houdt haar uit haar slaap. ‘En ik vind overal in huis stukjes van mezelf terug. Mijn huid laat los. Ik moet achter mezelf aan stofzuigen.’

Ze gebruikt altijd een bepaald merk, omdat haar huid daar goed op reageert. ‘Laatst hadden ze helaas het product vernieuwd waardoor het ook jeukstillend zou zijn. Ik zag er binnen een paar minuten uit als een tomaat en werd juist gek van de jeuk.’

‘Dermatologisch getest op wie dan? En wat was de uitslag?’
Ze heeft steeds meer in de gaten hoe groot de invloed van haar ziekte is op haar leven en haar omgeving. ‘Twee jaar geleden stuurde mijn moeder een bericht door waarin te lezen was dat ouders de kleertjes van hun baby afweekten. “Dat deed ik vroeger bij jou ook”, zette ze eronder. Hoe heftig is dat voor een moeder?’

Inmiddels zit Karin in het bestuur van Huidpatiënten Nederland, een koepelorganisatie voor huidverenigingen. ‘Een huidaandoening is niet sexy en je gaat er meestal niet dood aan, maar het heeft wel een hele grote invloed op je leven. Dat wil ik graag laten zien.’

Ook wil ze dat fabrikanten duidelijke informatie op etiketten zetten, zodat iedereen het gewoon kan begrijpen. ‘Als er op staat dat het dermatologisch getest is, dan wil ik graag dat dat ook iets betekent. Op wie dan? En wat kwam er uit de test? Dan weten ook mensen met huidproblemen of ze het kunnen gebruiken.’

Meer weten over cosmetische producten en huidproblemen? Kijk zondag naar de uitzending van De Monitor om 22:40 uur op NPO2.

Dit artikel is geschreven door:

Karen Geurtsen Redacteur

Als vragen stellen je hobby is, dan is er geen betere baan dan onderzoeksjournalist. Daar kwam Karen Geurtsen achter toen ze na haar studies Europees Beleid (MA) en Journalistiek & Nieuwe Media (MA) stage liep bij weekblad HP/De Tijd. Voor de vraag hoe de PVV werkelijk in elkaar stak, ging zij undercover. Dat resulteerde in een hoop discussie, een boek en een nominatie voor de Mercurs (2010). Na een korte uitstap naar het bedrijfsleven zit ze sinds 2016 zit bij de KRO-NCRV. Karen: 'Het mooie aan De Monitor is dat je het publiek helemaal mee kunt nemen in je eigen zoektocht.’

Lees verder
@karen_geurtsen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Persoonlijke verzorging vinden we belangrijk. En als het even kan, willen we er graag mooier, slanker en jonger uitzien dan we zijn. Daar spelen fabrikanten van cosmetische producten handig op in. ...
Alles over dit onderzoek