Methodeontwikkelaar: ‘Leerkrachten kunnen juist veel hebben aan werken met methodes’

woensdag 03 februari 2016 Leestijd: 2 min.

telraam /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

woensdag 03 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Te schools, te weinig oog voor de belevingswereld van kleuters, pure geldverspilling. De kritiek op het werken met kleuterlesmethodes van leerkrachten is niet mals. Een basisschooldirecteur liet ons weten dat zijn school is opgebloeid sinds er is besloten niet meer met methodes te werken. Dan reageert er een ontwikkelaar van zo'n kleuterlesmethode op ons dossier Onderwijs. Maud Bos, ontwikkelaar van de Schatkist-methode, mailt onze redactie het volgende: ‘Het is erg jammer dat kleuterleerkrachten aversie zouden hebben tegen de methodes. Het zou hen juist moeten helpen en ondersteunen bij het geven van hun onderwijs.’ Dat een methodeontwikkelaar wel gelooft in het nut van methodes, is niet zo verrassend. Maar wat brengt zij in tegen de kritiek van leerkrachten die zich bij ons hebben gemeld?

‘Methodes kunnen helpen bij doelgerichter leren’

Bos vertelt: ‘Ik vind die kritiek wat kort door de bocht. Wij merken dat leerkrachten juist veel kunnen hebben aan het werken met methodes. Natuurlijk zijn leerkrachten ervoor opgeleid om zelf een goede les te kunnen bedenken. Maar waar ze nog wel eens mee worstelen is de vraag: aan welk achterliggend doel heb ik nou eigenlijk gewerkt? Daar kan een methode ze bij helpen. Wij nemen daarbij de kleuterleerdoelen van de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) als uitgangspunt. Zij hebben op een rijtje gezet wat kleuters aan het eind van groep 1 en groep 2 moeten kunnen. Wat dat vinden wij wel als methodemakers: Leren moet leuk zijn, maar het moet ook een bepaald doel hebben. De oud-klossers (kleuterleerkrachten die een speciaal op de kleuter gerichte opleiding hebben gehad) hebben wat dat betreft een betere achtergrond. Leerkrachten die nu van de PABO komen, zijn breder georiënteerd en hebben minder kennis over kleuters. Dan kan de methode juist helpen om ze verder op te leiden in het lesgeven aan kleuters.’

We leggen Bos voor dat wij van leerkrachten horen dat ze kleuterlesmethodes te schools vinden en dat kleuters te veel in de ‘leermodus’ worden gedwongen. Bos: ‘Dat is kritiek die wij ook hebben terug gekregen van leraren de afgelopen jaren. Daarom hebben we een methode ontwikkeld waarbij er met een klassenpop wordt gewerkt en met verschillende speelhoeken. Letters leren doen we door eerst met klanken te werken, omdat uit onderzoek van medeontwikkelaars van Schatkist blijkt dat kinderen zo in groep drie keer sneller letters leren. Dus we zorgen dat aan het einde van de methode de SLO-eisen gehaald zijn, maar wel op een speelse manier. We bieden ook geen toetsen aan. Door het kind te laten leren en daarbij te observeren, zou je als leerkracht voldoende informatie moeten hebben.’

Niet slaafs de methode volgen

Bos geeft daarnaast aan dat het niet de bedoeling is dat er op een slaafse manier met methodes wordt gewerkt: ‘Het idee is juist om er als leerkracht zo mee te werken dat je het aanpast aan de groep die je voor je hebt, dus er flexibel mee om te gaan. Op het moment dat door een schoolbestuur wordt besloten dat er vanaf dat moment met een specifieke methode gewerkt móet worden, dan snap ik wel dat het tot weerstand leidt bij leerkrachten. Ik zou ervoor pleiten om leerkrachten eerst op proef met een methode te laten werken en ze meerdere methodes met elkaar te laten vergelijken.'

We vervolgen ons onderzoek naar de inrichting van het kleuteronderwijs. Heeft u als ouder, leerkracht of deskundige daarover een tip voor ons? Mail dan naar: tip insturen

Fotocredit: Archief Dreamstime

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek