Meer kleuterleerkrachten hebben conflict met school over methodes

donderdag 18 februari 2016 Leestijd: 1 min.

kindje toets_1 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

donderdag 18 februari 2016 Leestijd: 1 min.

‘Jammer genoeg is zij niet de enige’, mailt een leerkracht ons naar aanleiding van het verhaal van kleuterleerkracht Astrid Buijsse. Buijsse werkt al 25 jaar als kleuterleerkracht in het basisonderwijs. Haar nieuwe directeur wilde dat er in de kleuterklas met een vast omlijnde methode gewerkt zou worden. Buijsse wilde dat niet, had moeite met het prestatiegerichte onderwijs bij kleuters en ze moest van school vertrekken. Direct nadat we haar verhaal publiceren, krijgen we op de redactie twee mails binnen van leerkrachten die hetzelfde hebben meegemaakt, maar dan op een andere school.

De eerste tipgever mailt ons: ‘Ook ik moest toetsen afnemen bij kinderen die moeite hadden om een potlood vast te houden. Daar heb ik een arbeidsconflict over gekregen met de toenmalige directeur en ik moest afscheid nemen van ‘mijn’ school waar ik meer dan 20 jaar gewerkt heb.’ En prompt krijgen we, nog geen uur nadat we het artikel over Astrid hebben geplaatst, een mail met een vergelijkbaar verhaal:

'Kleuters de dupe'

‘Ik moet nu, na jarenlang met veel liefde en plezier op een school gewerkt te hebben, tot mijn grote verdriet afscheid nemen. De huidige directeur vindt dat het kleuteronderwijs bij ons niet in ontwikkeling is. En wil dat we, planmatig, aan de hand van de methode gaan werken. Na een conflict op school werd mij gevraagd het niet meer over mijn visie op kleuteronderwijs te hebben.’

Eén van de tipgevers schrijft dat de meeste directeuren niet bekend zijn met de specifieke ontwikkeling van kleuters: ‘En daar gaat, denk ik, een heleboel fout. Hoe kan je nou beleid bepalen als je niet eens weet waar je het over hebt? En je niet wilt luisteren of in gesprek wilt gaan met mensen van de werkvloer? Of artikelen wilt lezen van pedagogen die hun zorg uitspreken?’ De tipgever besluit haar verhaal als volgt: ‘Wie weet leidt jullie reportage tot verandering. Nu zijn veel kleuters de dupe omdat ze al snel een handelingsplan hebben voor iets waar ze gewoon wat meer tijd voor nodig hebben. En wat doet het met een kind als hij direct in een hokje is ingedeeld en de rest van de schooltijd aan de instructietafel zit?’

Komende zondag om 22:35 uur op NPO2 meer over het verhaal van Astrid Buijsse in De Monitor. Heb jij een tip voor ons voor het dossier Onderwijs? Mail dan naar: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek