Onderbetaling, te weinig pauze, contante uitbetalingen en illegale tewerkstelling: afgelopen jaar kreeg de Inspectie SZW een groeiend aantal klachten binnen over de pakket- en koerierssector. Met eerlijke werkomstandigheden is het volgens de Inspectie “zeer slecht gesteld”.   

 

Ondernemers in de pakket- en koerierssector kennen de regels onvoldoende of lappen ze aan hun laars. Dat constateert de Inspectie SZW, de toezichthouder van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, in haar jaarverslag 2019. “Dit leidt bij de Inspectie tot een groeiend aantal klachten van werknemers over onderbetaling, stukloonachtige afspraken, extreme werktijden en druk op gehaast rijgedrag”, zo staat in het rapport dat in mei verscheen.

Oproep

werk je in de pakketbezorging en signaleer je een misstand? Is de werkdruk te hoog? Krijg jij of je collega te weinig uitbetaald? Meld het ons (eventueel anoniem). We zijn benieuwd naar je verhaal.

Toename aantal meldingen
De toezichthouder kreeg afgelopen jaar meer klachten binnen. “In 2019 hadden we 63 meldingen ontvangen die gerelateerd zijn aan de pakket- en koerierssector. In 2018 waren er 43 meldingen”, verklaart een woordvoerder van Inspectie SZW die we spreken voor ons lopende onderzoek naar de werkomstandigheden binnen de pakketbezorging.

Op het terrein van eerlijke werkomstandigheden is het volgens de inspectiedienst “zeer slecht gesteld”. In 65 procent van de inspectieonderzoeken zijn er misstanden geconstateerd en boetes opgesteld. Zo wordt er te lang gewerkt zonder voldoende rust te nemen, is er sprake van onderbetaling en deels contante uitbetaling, is de urenadministratie niet op orde en is er sprake van illegale tewerkstelling via bijvoorbeeld toeristenvisa. Dat laatste is ook het geval bij de depots, de plek voor opslag en distributie van pakketten en verzendingen.

Aan het werk met een uitkering
Ook signaleert de Inspectie dat de vergunningen soms niet op orde zijn, er rijbewijzen worden vervalst, loonheffingen en premies niet zijn uitbetaald en er mensen aan de slag gaan die tegelijkertijd een uitkering ontvangen. De Inspectie gaf tweeëndertig signalen over vermoedens van uitkeringsfraude door aan gemeenten en het UWV na het controleren van honderdvijftig bezorgers.

Een flink deel van deze ondernemers en werknemers zoekt bewust de grenzen op.

Inspectie SZW

Beboet
“Een flink deel van deze ondernemers en werknemers zoekt bewust de grenzen op”, vermeldt het jaarverslag. Zo kreeg postbezorgbedrijf Sandd, dat sinds 1 februari samen verder gaat met PostNL, een boete opgelegd van 289 duizend euro, omdat de onderneming niet kon aantonen hoeveel uren hun medewerkers daadwerkelijk hadden gewerkt. Het bedrijf betaalde zijn werknemers uit met normuren (het aantal uren per week wat door de werkgever gezien wordt als een full-time werkweek, red.), waardoor de Inspectie niet kon nagaan of de werknemers wel het wettelijk minimumloon hadden ontvangen. Volgens de Inspectie had het postbezorgbedrijf de gewerkte uren ook moeten registreren.

Concurrentie is groot
De pakket- en koeriersdiensten is een snelgroeiende markt, constateert de Inspectie, waarbinnen de concurrentie groot is. Er zijn een aantal grote bedrijven die het werk uitzetten bij onderaannemers, die het koerierswerk op hun beurt weer uitbesteden.

“De Inspectie SZW heeft grote postbedrijven onderzocht, maar ook bedrijven die voor grote bedrijven werken”, zegt de woordvoerder. “In 2019 zijn er 62 onderzoeken gestart naar overtredingen op de Wet minimumloon en vakantiebijslag, de Wet arbeid vreemdelingen en de Arbeidstijdenwet in de pakket- en koerierssector.”

Makers

Verslaggever / Redacteur