Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Medische gegevens onvindbaar: ‘Ik vind het emotioneel zwaar om elke keer die onderzoeken weer opnieuw te doen’

maandag 13 mei 2019 Leestijd: 3 min.

Ziekenhuis / foto: De Monitor

Marjolein Schut

Redacteur

maandag 13 mei 2019 Leestijd: 3 min.

‘Ik ben al 2 jaar in behandeling bij een ziekenhuis in de Randstad,' schrijft Merel. ‘Een gloednieuw, innovatief ziekenhuis. Maar ik ben meer dan de helft van de tijd van mijn consult met de arts aan het zoeken naar lab-uitslagen of andere gegevens, die via een ander ziekenhuis naar dit ziekenhuis zijn gestuurd.’

Hoe komt het dat Merels medische gegevens onvindbaar zijn? We bellen haar voor ons onderzoek Crisis in de zorgHeb jij een vergelijkbare ervaring, reageer dan onder aan dit artikel!

2 jaar bezig

Merel kampt al jaren met een oogaandoening, vertelt ze. ‘Ik heb er last van dat er stukjes uit mijn zicht verdwijnen.' Omdat de oorzaak van de klachten niet bekend is, moet zij regelmatig voor onderzoek en behandeling naar het ziekenhuis. ‘Ik ben jong, heb net gestudeerd en ben een paar keer verhuisd. En dan ga je steeds naar een ander ziekenhuis.’ Merel is door twee verschillende ziekenhuizen in het zuiden van het land onderzocht voordat zij in het ziekenhuis in de Randstad belandt.

Daar moet zij toestemming geven om haar medische dossiers op te vragen bij de twee voorgaande ziekenhuizen. ‘Ik kon namelijk pas een afspraak maken als die gegevens er waren. Ik denk dat ik nu al 2 jaar daarmee bezig ben. Als ik naar het ziekenhuis ga, blijkt iedere keer toch weer dat ze de gegevens niet terug kunnen vinden. Ik heb er in het begin heel veel achteraan gebeld.’ Voor het eerst sinds langere tijd is Merel pas terug geweest in het ziekenhuis. ‘En nu kunnen ze wéér documenten niet vinden die er al lang zouden zijn. En nu kunnen ze wéér documenten niet vinden die er al lang zouden zijn.’

lees ook: Ziekenhuissystemen niet goed op elkaar aangesloten: ‘Artsen missen cruciale informatie’ vrijdag 03 mei

Emotioneel zwaar

‘Bij mijn oogaandoening komt ook vaak de diagnose MS (Multiple Sclerose, ziekte aan het centrale zenuwstelsel, red.) voor en dat hebben ze in het verleden in de andere ziekenhuizen al een aantal keren uitgesloten. ‘Ik zei op een gegeven moment tegen de arts: ‘Dit is al een keer onderzocht en die gegevens hebben jullie al, als het goed is. Die hebben we vorig jaar al allemaal opgevraagd. Dan gaan ze zoeken in alle tabbladen van het elektronisch patiëntendossier en dan kunnen ze het dus niet vinden. En op dat moment zeggen ze: ‘Dan gaan we het toch nog maar een keer opvragen!’ Uiteindelijk moesten alle onderzoeken weer opnieuw worden gedaan. Merel: ‘Ze hebben namelijk wel de gegevens uit het eerste ziekenhuis, maar niet uit het tweede ziekenhuis waar ik ben geweest en daarom kunnen ze geen conclusies trekken.’ Die onderzoeken zijn behoorlijk belastend, vindt Merel. 

‘Ik vind het emotioneel zwaar om elke keer die onderzoeken weer opnieuw te doen’Merel

Lab-uitslagen en MRI-scans ontbreken

Ook andere opgevraagde medische informatie ontbreekt in haar elektronisch patiëntendossier. Zo blijken lab-uitslagen, MRI-scans en de aantekeningen van voorgaande artsen niet terug te vinden. Merel heeft in een eerder stadium een verklaring ondertekend waarmee ze toestemming geeft voor informatie-uitwisseling. ‘Dat moet voor de privacy en dat is ook goed.’ Maar ook dát document blijkt bij navraag bij de balie onvindbaar. ‘Ze hebben mij al zes keer opnieuw een toestemmingsformulier laten tekenen om de gegevens op te vragen, omdat ze die verklaring niet terug kunnen vinden. Dan is het: opnieuw uitprinten, weer tekenen, weer navragen, weer wachten. Hoeveel vertraging dat oplevert en hoeveel tijd en geld dat kost! De patiënt heeft er heel veel last van en de arts ook.’

lees ook: Verpleegkundige: ‘Mijn eigen patiëntendossier verdween in niemandsland' donderdag 09 mei

Binnen half uur uitgeprint

‘Uit frustratie heb ik nu mijn dossier uit laten printen bij de zorgadministratie (in het huidige ziekenhuis, red.). Dat was binnen een half uur gedaan. En toen bleek dat mijn gegevens daar gewoon in het dossier zaten. Daar vond ik de lab-resultaten uit het andere ziekenhuis die tijdens het consult niet te vinden waren.’

Volgens Merel moeten artsen meer prioriteit geven aan goede informatie-uitwisseling tussen ziekenhuizen en er voor zorgen dat ook in het ziekenhuis zelf de communicatie beter wordt. ‘Ik moet meerdere keren mijn verhaal opnieuw doen omdat de arts niet de moeite neemt om alle tabbladen in mijn dossier te lezen. En meer dan gênant is dat ik mijn dossier op papier moet meenemen naar mijn consult. Dan denk ik: jullie zijn allemaal hoog opgeleid, heb je dan niet genoeg training? Ik denk dat je gewoon goed moet weten waar je het moet zoeken.’ Ook valt er volgens haar nog wel wat te verbeteren aan de complexiteit van de ICT-systemen, zodat de informatie-uitwisseling tussen ziekenhuizen eenvoudiger wordt. ‘Maar als het ziekenhuis dat niet communiceert aan de leverancier (van de software, red.) kunnen die ook niet weten dat het zo arbeidsintensief is.’

Inmiddels is Merel weer verhuisd en woont zij in Utrecht. Maar aan een overstap naar een ziekenhuis in Utrecht moet zij voorlopig niet denken. ‘Het is zo verschrikkelijk geweest het dossier vanuit die andere ziekenhuizen over te zetten naar dit ziekenhuis.’

In verband met de privacy zijn de ziekenhuizen niet bij naam genoemd en is de naam van Merel gefingeerd. Deze informatie is wel bij de redactie bekend.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek? Abonneer je dan hier op onze nieuwsbrief.

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Oproep: Herken je de ervaringen van Merel?

Verloopt jouw behandeling problematisch door problemen bij de informatie-uitwisseling tussen ziekenhuizen? Of werk je in de zorg en wil je reageren? Meld je dan via ons tipformulier!
Deel jouw ervaring

Marjolein Schut

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek