Medewerker Belastingdienst: ‘Het computersysteem gaat volledig met ons aan de haal.’

woensdag 17 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Belastingdienst_Amsterdam /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

woensdag 17 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Wie is er de baas? De computer of de gebruiker? Die vraag stellen we ons in het dossier Digitaal Doolhof waarin we kijken hoe er in dit digitale tijdperk door de overheid om wordt gegaan met gegevens van burgers. Uit verschillende tips blijkt dat het systeem soms wel erg dwingend is. ‘De grip op het systeem is weg,' zegt een ambtenaar van de Belastingdienst.

Zoals in het geval van Ingrid Orsel. De Belastingdienst heeft al enkele keren geconstateerd dat er inderdaad een fout in het systeem staat en dat Ingrid daardoor ten onrechte veel geld misloopt. En hoewel het een aantal keer is aangepast, een maand later komt de fout telkens weer terug.

Hoe kan dit? Volgens de officiële reactie van de Belastingdienst, hebben de problemen meerdere oorzaken:

‘De in het programma besproken problemen zijn grondig geanalyseerd en leiden tot de conclusie dat de oorzaken hiervan liggen in fouten in de Basisregistratie Personen (BRP), fouten in het systeem van de Belastingdienst, menselijke fouten, of in uitzonderlijke gevallen een combinatie hiervan. Deze combinatie kan er voor zorgen dat problemen herhaaldelijk terugkomen.’

Schriftelijke reactie Belastingdienst

En hoewel staatssecretaris Wiebes van Financiën in de Tweede Kamer de schuld volledig doorschuift naar de BRP, krijgen we een tip binnen van een medewerker van De Belastingdienst die anoniem wil blijven. ‘De grip op het systeem is weg. Het gaat volledig met ons aan de haal,' zo vertelt de ambtenaar.

Vergif

Maar gaat het ook zo ver dat de computer de baas is over de gegevens? Daar lijkt het wel op als de medewerker een voorbeeld geeft. ‘Als we als afdeling geconstateerd hebben dat er ergens een fout in het systeem zit, dan passen we dat aan. Maar je kunt er dan vergif op innemen dat het de volgende maand weer terug is.’

Klopt het wat deze tipgever zegt? Heeft de Belastingdienst echt de grip verloren op het computersysteem? Dat zou betekenen dat de problemen veel groter zijn dan wij tot nu toe dachten en dat staatssecretaris Wiebes de problemen ten onrechte heeft afgedaan als problemen van de BRP.

lees ook: 'Een vreemde schreef zich in op mijn adres én vroeg voor mij een nieuwe DigiD aan' vrijdag 12 februari

Help ons

We hebben onze tipgever goed gecheckt en beoordelen de bron als betrouwbaar. Maar wij willen controleren of het verhaal klopt en een breder beeld van krijgen. Wij willen graag weten wat er werkelijk aan de hand is achter de schermen van de Belastingdienst. Werkt u bij Belastingdienst of kent u de systemen? Laat het ons weten via tip insturen of neem contact op met verslaggever Daan Jansen via 035 - 671 97 96. Tips worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld.

Foto: Bic

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek