Medeleerlingen bepalen of ‘wenleerling’ welkom is op school

zondag 04 februari 2018 Leestijd: 3 min.

Op tenminste zes particuliere scholen bepaalt de 'schoolkring' of nieuwe leerling mag blijven / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

zondag 04 februari 2018 Leestijd: 3 min.

De keuze voor een particuliere school kan uitlopen op een grote teleurstelling. Leraren en medeleerlingen op democratische scholen bepalen na een proefperiode in de ‘schoolkring’ of een leerling mag blijven. Het is gebruikelijk dat de leerling daar zelf bij aanwezig is. Hoe verantwoord is deze procedure?

Lees ook: Brian werd niet toegelaten door de schoolkring

We spreken twee oprichters van democratische scholen over de procedure. Volgens hen komt het vrijwel nooit voor dat een leerling niet wordt toegelaten door de schoolkring, waarin alle leraren en leerlingen vertegenwoordigd zijn. Volgens hen is het meestal een ‘warm bad’ en een ‘verwelkomende ervaring’. Formeel doen de scholen niets verkeerd. Particuliere scholen mogen ieder kind weigeren. 

lees ook: De grootste verschillen tussen ‘streng’ regulier en 'vrij' particulier onderwijs dinsdag 09 januari

Cordelia Addison is de oprichter van de democratische school Life! In Landsmeer. Zij vertelde ons eerder over de toelatingsprocedure op haar school. De student (zoals de leerling op veel democratische scholen heet) gaat na een proefperiode van een maand naar de schoolkring waarbij alle kinderen en jongeren van de school meebeslissen of de nieuwe leerling mag blijven. Addison: ‘Dat is eigenlijk altijd een verwelkomende ervaring. We hebben tot nu toe maar twee studenten afgewezen.’

'Sociocratie'

De procedure past in het beleid van democratische scholen waar leerlingen en leraren allen een stem hebben in belangrijke besluiten op de school. Vaak gebeurt dat volgens het zogenoemde sociocratische model. Daarbij ‘worden beslissingen genomen met consent (toestemming, red.) van alle betrokkenen’, zo lezen we op de site van de democratische school Nova Vita in Maastricht. ‘Dat wil zeggen dat geen van de betrokkenen 'overwegend bezwaar' tegen de beslissing heeft. Wanneer op een sociocratische wijze een besluit genomen wordt, is in dat besluit rekening gehouden met de mening van ieder individueel groepslid. Omdat iedereen gelijke rechten heeft en evenveel inspraak, is elke betrokkene op de school medeverantwoordelijk voor alles wat besloten en gedaan wordt. Beslissingen op deze wijze genomen, leiden ertoe dat iedereen deze van harte onderschrijft en uitvoert.’

Zo wordt dus ook in de toelatingsprocedure gevraagd naar ieders mening over een nieuwe leerling. Uit een analyse van de websites en schoolgidsen van democratische scholen blijkt dat deze toelatingsprocedure op tenminste zes van de zeventien democratische scholen de standaard is.

'De Schoolkring geeft na de ronde beeldvorming consent of geen consent voor de betreffende kijkstudent.’De Ruimte, Soest

Ook de grootste particuliere democratische school, De Ruimte in Soest, werkt op deze wijze zo lezen we in de schoolgids: ‘Na de kijkperiode vindt er in de Schoolkring een beeldvorming (reflectie) moment over de kijkstudent plaats. De kijkstudent geeft zelf ook aan wat zijn beeld is en of hij graag op school wil komen. De Schoolkring geeft na de ronde beeldvorming consent of geen consent voor de betreffende kijkstudent.’

'Alle studenten kunnen aangeven wat zij van de kennismaking met de kijkstudent vonden.'De Ontdekking Drenthe

Ook bij De Ontdekking Drenthe wordt er na kennismaking met de ‘kijkstudent’ in de schoolkring gesproken over de nieuwe leerling waar hij of zij zelf bij aanwezig is. ‘Alle studenten kunnen aangeven wat zij van de kennismaking met de kijkstudent vonden en kunnen hem of haar verhelderende vragen stellen.’ En ook hier eindigt deze bijeenkomst in ‘consent of geen consent voor de toelating van de betreffende kijkstudent.’

‘Tops en tips’

Op De Vrije Ruimte in Den Haag geven de leerlingen ‘tops en tips’ aan de ‘wenleerling’, en de wenleerling aan de school. ‘Naar aanleiding van wat de voorzitter gehoord heeft aan tips en tops doet deze een voorstel:
▪ leerling komt definitief naar De Vrije Ruimte
▪ leerling komt niet naar De Vrije Ruimte
▪ leerling verlengt wenperiode met 2 weken’

We leggen deze procedure voor aan hoogleraar neurowetenschap Jelle Jolles, die in onze uitzending van komende dinsdag ook aan het woord komt. Volgens de auteur van de bestseller ‘Het Tienerbrein’ is de selectiemethode ‘beschadigend’ als het kind wordt afgewezen en kunnen de gevolgen voor een tiener groot zijn. ‘Het kan zorgen voor angsten, de angst om overal te worden afgewezen. Terwijl je in deze fase juist positieve verwachtingen moet hebben.’

De democratische scholen hebben gezamenlijk besloten niet in onze uitzending te reageren.

Lees ook: Brian werd niet toegelaten door de schoolkring

Nieuwsbrief: Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit onderzoek? Iedere twee weken stuur ik een nieuwsbrief met de ontwikkelingen in ons onderzoek naar onderwijs. Abonneer je hier.

Komende dinsdag 6 februari in De Monitor: De vrijheid van particuliere scholen. 21:25 uur op NPO2.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Jeugd en onderwijs / Onderwijs

Herken jij dit?

Heb jij ervaring met deze toelatingsprocedure? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek