Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Manifest roept op: ‘Maak van verkeersveiligheid een nationale prioriteit’

woensdag 19 april Leestijd: 2 min.

ANP /

Yvonne Verkaik

Redacteur

woensdag 19 april Leestijd: 2 min.

Er is actie nodig om het tij te keren, want de verkeersveiligheid in Nederland staat zwaar onder druk. Dat stellen 32 partijen die zich bezig houden met de veiligheid op de weg, zoals de ANWB, het Openbaar Ministerie, SWOV (wetenschappelijk onderzoeksinstituut verkeersveiligheid) en het Verbond van Verzekeraars. Het nog te vormen kabinet moet verkeersveiligheid daarom benoemen tot landelijke prioriteit, zo schrijven ze in een manifest dat vandaag wordt aangeboden aan informateur Edith Schippers.

Zoals we in het dossier Verkeersveiligheid al eerder berichtten zijn er doelen gesteld om het aantal slachtoffers van verkeersongevallen terug te dringen naar maximaal 500 doden en maximaal 10.600 ernstig gewonden in 2020. Maar volgens deskundigen is het ondenkbaar dat deze doelen ook daadwerkelijk gehaald gaan worden. Sterker nog, het aantal verkeersdoden is - na een jarenlange daling - tussen 2013 en 2015 juist met 9 procent gestegen, naar 621.

Bekijk hier de aanbieding van het Manifest:


Het aantal doden en gewonden moet fors worden teruggebracht, zo vinden de ondertekenaars van het manifest. En daarom hebben ze de handen ineengeslagen. Het individuele leed van slachtoffers en nabestaanden en de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen (jaarlijks ruim 14 miljard) zijn namelijk onaanvaardbaar groot, zo schrijven ze.

Met kosteneffectieve maatregelen kunnen honderden levens en miljarden euro’s worden bespaard

Manifest Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit

De opstellers van het manifest noemen het aanpakken van de verkeersveiligheid een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen. Om die reden hebben ze op een rij gezet wat ze zelf kunnen bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Bij de landelijke overheid pleiten ze ervoor dat in het regeerakkoord wordt opgenomen dat er een ‘substantiele investering’ gedaan wordt in een veiligere infrastructuur en beter onderhoud van wegen. Bovendien zou ook moeten worden ingezet op het benutten van technologische innovaties, het beïnvloeden van verkeersgedrag (zoals afleiding) en meer en slimmer moeten handhaven.

Meer en effectiever handhaven
In ons dossier Verkeersveiligheid schreven we al eerder over de daling van het aantal staandehoudingen door politie. Sinds 2007 is dat aantal met 75 procent afgenomen, zo staat ook te lezen in het vandaag verschenen manifest. En dat zou anders moeten vinden de 32 ondertekenaars. Inzet van verkeershandhaving moet weer een prioriteit worden van de politiek en teruggebracht worden ‘op niveau’, zo lezen we. Met de bijbehorende mensen en middelen:

Verkeershandhaving krijgt de mensen en (innovatieve) middelen die nodig zijn voor een reële en effectieve controlekans

Manifest Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit

Daarnaast roepen ze de politiek op om te onderzoeken of het huidige verkeersboetesysteem nog goed werkt bij het bestrijden van verkeersovertredingen, passende wetgeving te maken om effectief te kunnen handhaven en prioriteit te geven aan de ontwikkeling en aanschaf van nieuwe, innovatieve technische handhavingsmiddelen.

Deze maatregelen – meer handhaving en innovatie (met name progressieve boetes) – zouden veel slachtoffers kunnen voorkomen, zo stelt het manifest.

Voor 2020 is het effect van de intensivering en innovatie (met name progressieve boetes) tezamen geschat op 70 tot 90 doden en ongeveer 1060 tot 1260 ernstig verkeersgewonden minder

Manifest Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit

En dat zijn alleen nog maar effecten van handhaving. Ook bijvoorbeeld het aanleggen van veiligere wegen, de inzet van nieuwe technieken en het terugdringen van ongewenst verkeersgedrag door voorlichting zou volgens het manifest veel leed kunnen voorkomen.

Help ons verder in het onderzoek
Ook en tip over verkeersveiligheid? Laat het ons weten via demonitor@kro-ncrv.nl

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek