Letselschade-advocaat over medisch adviseurs: ‘Ga mij niet vertellen dat die onafhankelijk zijn’

maandag 28 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Letselschade-advocaat Nino Pennino /

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

maandag 28 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Om letselschadezaken beter en sneller af te kunnen handelen is in 2006 de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) opgesteld. Deze gedragscode is opgesteld door de Letselschade Raad, waarin de belangen- en koepelorganisaties van slachtoffers en verzekeraars zijn verenigd. We onderzoeken deze GBL voor ons dossier Letselschade na een ongeval. Wat zegt de gedragscode over de onafhankelijkheid van medisch adviseurs en wordt de code in de praktijk door hen nageleefd?

Verzekeraars en advocaten kiezen elk een eigen medisch adviseur, een arts die de medisch informatie van het slachtoffer beoordeelt. Volgens de gedragscode streeft een medisch adviseur naar onafhankelijkheid, maar is dat in de praktijk ook het geval? We vragen het letselschade-advocaat Nino Pennino uit Kerkrade. ‘Ja, dat staat in de code, maar het systeem is anders’, vertelt hij. ‘Als je in de praktijk ziet dat de gedragscode anders werkt dan is het in feite een dode letter.’

'Niet objectief'

Volgens de advocaat is de medisch adviseur die door de verzekeraar wordt aangesteld geen ‘objectief kijkende medisch adviseur’.

‘Ik kies die man niet uit. Ga mij niet vertellen dat hij onafhankelijk is.’

Ook De Letselschade Raad ziet het probleem van de onafhankelijkheid van medisch adviseurs. Enerzijds behoort hij als professional autonoom, objectief en onafhankelijk te zijn. Anderzijds wordt hij ingeschakeld om slechts een van beide partijen te adviseren, constateert De Letselschade Raad in de GBL: ‘Onvermijdelijk brengt dat een bepaald perspectief met zich mee’.

Tipgever Harold van Heumen kan daarover meepraten. Hij reed op de motor toen hij buiten zijn schuld werd aangereden door een automobilist. Hij besloot na bijna 7 jaar zijn zaak te schikken omdat hij zich ‘moegestreden’ voelt door de strijd tussen de medisch adviseur van de verzekeraar en de medisch adviseur van zijn advocaat.

‘De medisch adviseur van de verzekeraar was volledig op de hand van de verzekeraar’.

lees ook: Verkeersslachtoffer over verzekeraar: ‘Het zou niet zo moeten zijn dat je zo’n strijd moet leveren’ donderdag 03 maart Zij kwamen er niet uit in een discussie over zijn medische situatie. Daarom werd een onafhankelijke medische expertise gedaan, maar de uitkomsten van dit onderzoek werden volgens Harold opnieuw gebruikt door de medisch adviseur van de verzekeraar. Het onderzoek meldde niets over Harolds arbeidsvermogen, maar toch concludeerde de medisch adviseur van de verzekeraar aan de hand van dit rapport dat Harold wel degelijk meer zou kunnen gaan werken. Volgens Harold was dat op dat moment helemaal niet mogelijk.

Slachtoffer centraal

De GBL geldt voor zware letselschadeclaims. Het slachtoffer staat in deze gedragscode centraal. De GBL geeft gedragsregels voor iedereen die betrokken is bij de behandeling van letselschadezaken, zoals verzekeraars, advocaten en medisch adviseurs. Dankzij de invoering van de gedragscode is volgens de Letselschade Raad de afhandeling wel verbeterd. Veel zaken worden binnen de in de code gehanteerde norm van 2 jaar afgehandeld.

Bemiddelingsloket

Bij ontevredenheid over de afwikkeling van letselschadezaken kunnen beide partijen aankloppen bij het Bemiddelingsloket van De Letselschade Raad. Daar wordt geprobeerd de zaak weer vlot te trekken.

Ben je medisch adviseur en wil je reageren? Of ben je slachtoffer van een verkeersongeval en heb je soortgelijke ervaringen? Mail tip insturen of marjolein.schut@kro-ncrv.nl.

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Letselschade
Verkenning Research Opnames Uitzending

215 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het zal je maar gebeuren, je bent slachtoffer van een verkeersongeluk en hebt ernstige whiplashklachten. Maar de verzekeraar vertrouwt je niet en stuurt een prvédetective op je af die je sch...
Alles over dit onderzoek