Gezondheid en zorg / Obesitas

Interview Overgewicht

Leefstijl verbeteren? Volg deze 8 eetadviezen!

zondag 06 januari 2019 Leestijd: 2 min.

Hoogleraar Hanno Pijl geeft leefstijladvies / De Monitor

Karen Geurtsen

Redacteur

Judith Meulendijks

Redacteur

zondag 06 januari 2019 Leestijd: 2 min.

Voor ons onderzoek naar Overgewicht komen we in contact met Hanno Pijl. Hij is hoogleraar diabetologie en zit in de adviesraad van de stichting 'Je leefstijl als medicijn', die diabetici stimuleert om hun ziekte een halt toe te roepen door anders te gaan leven. Hij heeft acht eetadviezen voor wie zijn leefstijl wil verbeteren.

Dag in dag uit gezonder eten, meer bewegen en vaker sporten is voor veel mensen een wens. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Afslankpillen en afslankmiddelen zijn daarom populair. Bij gezondheidswinkels en webshops is de keuze gigantisch. Middelen die helpen om je eetlust tegen te gaan, worden veel verkocht. Heb jij weleens deze middelen gebruikt, of denk je er weleens over om afslankpillen te gebruiken? Deel dan jouw verhaal met ons! 

‘Bijna niemand in Nederland eet volgens de Schijf van Vijf’, meent Hanno Pijl. ‘Als mensen dat meer zouden doen, hadden we enorme winst.’ We spreken hem in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) waar hij zich specialiseert in het reguleren van diabetes en overgewicht. Hij ziet leefstijl als de oorzaak van veel ziektes, waaronder de diabetesepidemie, en denkt dat we die oorzaak breed moeten aanpakken.
 
lees ook: Diabetes Fonds wil keurmerk voor diëten: 'Elke week komen er 1200 mensen met diabetes bij' zaterdag 05 januari
 

Over het algemeen bewegen we te weinig, hebben we te veel stress en eten we veel te veel zetmeel en suiker. Het veranderen van onze eetgewoonten is essentieel om gezonder te worden, vooral voor mensen die tegen diabetes aan zitten of het al hebben. Dit zijn Pijls acht adviezen:

·         Neem geen industrieel geproduceerde voedingsmiddelen, maar eet vers. Daarmee vermijd je ontzettend veel suikers en zout die je echt niet nodig hebt en je ziek kunnen maken.

·         Groente en fruit zijn de basis van dagelijkse voeding. Eet er dus veel van.

·         Gebruik volvette melkproducten, vooral yoghurt, kwark en kaas. Dit is geen advies om onbeperkt vet te gaan eten, maar wees er ook niet bang voor.

·         Wees zuinig met zetmeel (brood, pasta, rijst, aardappelen.) Zetmeel is een koolhydraat die in het lichaam wordt omgezet in glucose. We krijgen diabetes van te veel koolhydraten en calorieën, in samenhang met erfelijke aanleg.

·         Gebruik altijd volkoren graanproducten (maar wel met mate). Die zijn gezonder zijn dan witte graanproducten.

·         Eet elke dag een handje ongezouten noten. Hierin zitten gezonde vetten.

·         Eet ten minste 2 keer per week vette vis, zoals haring of zalm. Ook hierin zitten gezonde vetten.

·         Eet matig vlees. Als je vlees eet, dan liever gevogelte dan rood.

 ·         Gebruik olijfolie als dressing en om in te braden. 

·         Drink water, koffie en thee in plaats van fris- of fruitdrank. In die laatste dranken zitten veel suikers, die heb je helemaal niet nodig.

Wil je meer weten over gezond leven en de nieuwe leefstijlcoach die vanaf dit jaar in de basisverzekering zit? Kijk dan hier de uitzending terug. 

Verkenning Research Opnames Uitzending

Obesitas

Uitzending

Hoe maken we onze omgeving gezonder in de strijd tegen overgewicht?

Deel jouw ervaring 56 andere artikelen in onderzoek

413 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Karen Geurtsen Redacteur

Als vragen stellen je hobby is, dan is er geen betere baan dan onderzoeksjournalist. Daar kwam Karen Geurtsen achter toen ze na haar studies Europees Beleid en Journalistiek & Nieuwe Media stage liep bij weekblad HP/De Tijd. Voor de vraag hoe de PVV werkelijk in elkaar stak, ging zij undercover. Dat resulteerde in een hoop discussie, een boek en een nominatie voor de Mercurs (2010). Na een korte uitstap naar het bedrijfsleven zit ze sinds 2016 zit bij de KRO-NCRV. Karen: 'Het mooie aan De Monitor is dat je het publiek helemaal mee kunt nemen in je eigen zoektocht.’

Lees verder
@karen_geurtsen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De helft van de Nederlanders is te dik. Dit aantal blijft maar groeien. De zorgkosten nemen hierdoor alleen maar toe. ‘Elk pondje gaat door het mondje’, wordt vaak gezegd. Is het een kwestie van ei...
Alles over dit onderzoek