Natuur en milieu / Geluidsoverlast

Laat je woning herrie-proof maken voordat de Tweede Kamer de subsidie intrekt

donderdag 27 juni 2019 Leestijd: 3 min.

Ongeveer een derde van de Nederlanders woont in een te lawaaiige omgeving. Een deel van deze huizen komt in aanmerking voor sanering op basis van oude wetgeving uit de jaren '80. / ANP

Niels van Nimwegen

Verslaggever

donderdag 27 juni 2019 Leestijd: 3 min.

Bij tienduizenden woningen die in een te lawaaiige straat staan dreigt de subsidie voor geluidisolatie te worden ingetrokken. De maatregel is een gevolg van de nieuwe Omgevingswet, waarover de Tweede Kamer vanavond debatteert. 

Het gaat om woningen die in 1986 op een lijst zijn geplaatst, in het kader van een subsidieregeling voor geluidshinder. Gemeenten hebben een kleine 600.000 woningen aangemeld in buurten waar de toen kersverse geluidsnormen voor verkeerslawaai werden overschreden. Op kosten van het Rijk zouden deze woningen worden aangepakt, bijvoorbeeld door betere gevelisolatie aan te brengen en/of dubbel glas. 

Het Saneringsprogramma Verkeerslawaai werd in de jaren daarna echter geplaagd door ernstige vertragingen en geldgebrek. In 2015 berekende het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dat zo’n 270.000 woningen nog altijd wachten op sanering. 200.000 woningen zouden volgens het RIVM een geluidbelasting hebben van meer dan 65 decibel per dag. Ter vergelijking: De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert een maximale geluidbelasting van 53 decibel. Langdurige blootstelling aan hard lawaai leidt onder meer tot een grotere kans op hart- en vaatziekten.

lees ook: Waarom omgevingslawaai hard op weg is een grotere killer te worden dan luchtvervuiling woensdag 26 juni  

‘Niet uit te leggen aan bewoners’

Bewoners van deze lawaai-woningen dreigen nu opnieuw achter het net te vissen. De Tweede Kamer debatteert vanavond over de nieuwe Omgevingswet, waarin het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voorstelt om de zogeheten ‘saneringsdrempel’ te verhogen. In plaats van bij 65 decibel wordt pas bij 70 decibel subsidie verstrekt. Bewoners die al 30 jaar wachten op geluiddempende maatregelen dreigen hierdoor van de lijst te verdwijnen. 

‘Het is naar onze mening moeilijk uit te leggen aan bewoners dat hun woningen door een wijziging van de regelgeving nu ineens niet meer in aanmerking komen voor sanering,’ waarschuwde de Vereniging Nederlandse Gemeenten eerder deze maand, in een brief aan het ministerie. ‘ Veel van deze bewoners zijn ervan op de hoogte dat hun woning op deze lijst staat en dit schept bepaalde verwachtingen. Ook zouden bewoners de gemeente aansprakelijk kunnen stellen voor het feit dat in de afgelopen jaren geen start is gemaakt met de daadwerkelijke sanering van zijn of haar woning.’ 

De Nederlandse Stichting Geluidshinder noemt de verhoging van de saneringsdrempel ‘een verkapte bezuiniging’. Voorzitter Erik Roelofsen: ‘Dit is het veranderen van de regels tijdens de wedstrijd. Je legaliseert bovendien de toename van verkeerslawaai, terwijl de inspanning er juist op gericht zou moeten zijn om het stiller te krijgen.’ 

Staat jouw woning op de saneringslijst verkeerslawaai? Of ben je als gemeenteambtenaar hiermee bezig? We komen graag met je in contact!

Driekwart woningen van lijst gehaald

De VNG zegt niet te weten om hoeveel woningen het mogelijk gaat. ‘We hebben het ministerie gevraagd hier onderzoek naar te doen’. Het ministerie laat desgevraagd weten nog geen concrete cijfers te hebben. De lijsten uit 1986 worden momenteel opgeschoond, omdat sommige woningen niet meer bestaan of omdat bewoners zelf al maatregelen hebben genomen. 

Vorig jaar  presenteerde Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV), dat de subsidieaanvragen beoordeelt, voorlopige cijfers aan gemeenteambtenaren over de opschoonactie. Daaruit valt af te leiden dat van de 594.000 woningen die in de jaren 80 zijn aangemeld, 190.000 woningen nog altijd wachten op geluidsanering. In een andere presentatie staat hoeveel woningen in aanmerking komen voor sanering als de drempel wordt verhoogd naar 70 decibel: 49.000 woningen. Dat zou betekenen dat zo’n driekwart  (141.000 woningen) van de huidige saneringslijst verdwijnt, als de Tweede Kamer instemt met het wetsvoorstel. 

Het ministerie wil deze cijfers niet bevestigen. De cijfers van BSV over woningen boven de nieuwe saneringsdrempel zouden voorlopige ramingen zijn. De woordvoerder laat weten dat door de nieuwe wet ook woningen in aanmerking komen, die eerder niet op de lijst stonden. Op basis van de oude wetgeving kwamen bewoners van huizen waar na 1986 een ernstige geluidsituatie is ontstaan niet in aanmerking voor subsidie. 

‘Forse kostenpost’

Gemeenten hebben tot februari om oude projecten aan te melden. Het is namelijk de bedoeling dat de nieuwe Omgevingswet in 2021 van kracht is. De verantwoordelijkheid voor de sanering verschuft dan van het Rijk naar gemeenten. In de brief aan het ministerie spreekt VNG hierover zijn zorgen uit. Volgens de VNG dreigen gemeenten opgezadeld te worden met een fikse kostenpost. Niet alleen staan veel woningen van de oude lijsten in kritieke geluidzones, ook in gebieden die eerder relatief stil waren is het verkeerslawaai sterk toegenomen. De nieuwe wet verplicht gemeenten om de portemonnee te trekken bij woningen die de nieuwe drempel overschrijden. Voorheen was dat alleen bij nieuwe woningen verplicht.  

Natuur en milieu / Geluidsoverlast

Hoe zit dat bij jou?

Staat jouw woning op de saneringslijst verkeerslawaai? Of ben als gemeenteambtenaar hiermee bezig? We komen graag met je in contact?
Deel jouw ervaring

Niels van Nimwegen

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Niels van Nimwegen Verslaggever

Niels van Nimwegen is verslaggever bij De Monitor en maakte tot nu toe verhalen over de huursector, uitbuiting van starters op de arbeidsmarkt, de vastgelopen spoedzorg en verschillende afleveringen van het dossier ‘Lokaal Bestuur’. 'Wat ik sterk vind aan de Monitor is dat we thema’s lang volgen en door tips in contact komen met belangrijke sprekers die voor andere journalisten verborgen blijven. Dat levert vaak originele verhalen op, of een invalshoek bij een nieuwsfeit dat door andere programma’s is gemist.' Niels werkte eerder voor Radar en Zembla.

Lees verder
@nvnimwegen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Laagfrequent geluid. Het verplaatst zich kilometers ver, dringt door muren en kan mensen wanhopig maken. Volgens tipgevers is het een groeiend milieuprobleem, waar te weinig aandacht voor zou zijn ...
Alles over dit onderzoek