Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Achtergrond Overdracht patiëntgegevens vaak nog per fax of telefoon

Kwaliteit van zorg in gevaar doordat artsen geen gegevens kunnen uitwisselen

donderdag 05 september 2019 Leestijd: 3 min.

Hien van Leeuwen-Nguyun in gesprek met Teun van de Keuken / De Monitor

Huub Floor

Verslaggever

donderdag 05 september 2019 Leestijd: 3 min.

Met stevige kramp in je borst meld je je bij de huisartsenpost. Daar wordt je hele verhaal in de computer gezet en word je doorgestuurd naar de spoedeisende hulp die op 5 meter afstand zit. Voor je die kant op loopt, wordt je nog snel een printje toegestopt met alle gegevens over jou en je klachten die je net hebt gemeld. De boodschap: ‘Dat printje kan je bij de spoedeisende hulp weer laten inscannen.’ 

Feit, of fictie? 

In het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam weten ze er alles van. De spoedeisende hulp en de huisartsenpost zitten in hetzelfde gebouw, op letterlijk 5 meter afstand van elkaar, maar de computersystemen praten niet met elkaar. Het resultaat: alles opnieuwinscannen en overtypen.

En dat is niet de enige plek in het ziekenhuis waar je vaker hetzelfde verhaal moet vertellen of artsen informatie moeten overtypen. Want als je met de ambulance op de spoedeisende hulp binnenkomt, is er waarschijnlijk al iets over jouw situatie bekend bij jouw huisarts. En die stuurt je dan naar het ziekenhuis. Of de informatie is bekend bij de ambulancedienst. Maar ook de systemen van de ambulancedienst, de huisarts en van het ziekenhuis zijn niet op elkaar aangesloten. 

lees ook: Zorgverleners tikken gegevens van patiënt tot wel zeven keer over donderdag 16 mei

‘En dat betekent dat we alle informatie die we binnenkrijgen, ook al is het digitaal, niet kunnen kopiëren en dan moeten we wel alles opnieuw overtikken,’ vertelt Hien van Leeuwen-Nguyen, arts op de spoedeisende hulp in Rotterdam. 

Buiten bewustzijn 

Nu zal je misschien denken: wat maakt dat nou uit? Toch zitten er verschillende nadelen aan het feit dat al die computersystemen in onze zorg niet met elkaar praten. Die nadelen variëren van ongemak, tot een echt gevaar voor de kwaliteit van zorg. 

Als je bij Van Leeuwen-Nguyen op de traumakamer komt, dan is er spoedeisende hulp nodig om jouw situatie te stabiliseren. Vaak zijn de mensen die ze moet helpen zelfs buiten bewustzijn. Maar voor de behandeling is het belangrijk dat zij weet welke medicijnen je slikt, of dat je juist slecht tegen bepaalde medicijnen kan, en wat jouw medisch verleden is. Maar als die informatie bij een ander ziekenhuis of een andere zorgverlener ligt, hoe komt dat dan bij Van Leeuwen-Nguyen? 

Bellen tijdens het reanimeren 

‘Je gaat aan de slag met de patiënt en je gaat zorgen dat de patiënt zo snel mogelijk gestabiliseerd wordt, dus we zijn op dat moment vooral bezig om de patiënt te behandelen, en in de tussentijd gaan we ook op zoek naar extra informatie,’ aldus van Leeuwen-Nguyen. 

Gek genoeg gaat dat extra informatie zoeken in 2019 niet via een of andere app of slim systeem, maar nog meestal via de fax of telefoon. Ook al hebben andere ziekenhuizen of zorgverleners een keurig elektronisch dossier over jou: ‘Dan moet je bellen, ja. Of brieven opvragen. En we gaan op zoek naar medicatiegegevens via de apotheek.’

En dat bellen moet vaak nog gebeuren door de behandelend arts ook. Sommige informatie mag alleen van de ene arts overgedragen worden aan de andere arts. Best onhandig volgens Van Leeuwen-Nguyen, als je druk bezig bent met de behandeling van een patiënt. 

Is dit dan alleen een probleem bij spoed? 

Ook als je niet spoedeisende hulp nodig hebt, kan het nogal vervelend zijn als artsen niet bij jouw informatie kunnen. Daarover hebben we al veel artikelen geschreven. 

lees ook: ‘Heel pijnlijk om steeds opnieuw het verhaal van zijn vroeggeboorte te moeten vertellen’ zondag 01 september

Vooral voor mensen die ernstig en/of chronisch ziek zijn, kost het veel tijd en energie. Zij komen vaak op verschillende plekken voor hun zorg. En zo komt het geregeld voor dat iemand een bloedtest of een scan ergens laat doen, vervolgens naar het ziekenhuis moet rijden, maar daar kan men niet bij de resultaten en kan de patiënt onverrichter zake weer naar huis. 

Of – en dat kost best veel geld volgens verschillende artsen die wij spreken – het onderzoek wordt opnieuw gedaan, zodat men na een paar uur de resultaten toch heeft.

Wil je weten hoe het kan dat de computersystemen van ziekenhuizen anno 2019 niet met elkaar praten, ook al zijn ze vaak van dezelfde fabrikant? Kijk dan komende zondagavond om 22:35 op NPO2 naar onze uitzending over dit onderzoek.

Verkenning Research Opnames Uitzending

Crisis in het ziekenhuis

Uitzending

Ziekenhuizen werken met computersystemen die slecht met elkaar praten. Als jij in ziekenhuis A vaak komt en ze weten daar alles van je, maar je wordt in ziekenhuis B met spoed opgenomen, kan de arts daar vaak niet zien wat er allemaal al van jou bekend is. Waarom is dat erg? En hoe kan het dat in 2019 dit nog niet goed werkt? Wij zoeken het uit.

Deel jouw ervaring 53 andere artikelen in onderzoek

247 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Huub Floor Verslaggever

Huub Floor is een dertiger met een ziel van een doorgewinterde onderzoeksjournalist. Met flair, uitdagend en soms tot op het randje maakt hij verhalen. Maar niet voordat onomstotelijk vast staat dat wat hij onderzoekt ook klopt. Daarom schuwt hij het ook niet om dikke stapels documenten door te spitten waarbij hij snel tot de kern komt. Een lekker verhaal is leuk, maar het moet wel kloppen.

Lees verder
@huubfloor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek