'Kleuteronderwijs is een vak apart, de opleiding tot kleuterjuf is ontoereikend'

donderdag 28 januari 2016 Leestijd: 2 min.

Foto lerares met kleuters_0 /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

donderdag 28 januari 2016 Leestijd: 2 min.

'Kleuteronderwijs is een vak apart,' stelt Helma Brouwers. Ze schreef er een vuistdik boek over – Kiezen voor het jonge kind – en krijgt daar vaak verbaasde reacties over. ‘Dan vragen ze zich af waarom er zoveel over te vertellen valt. Maar er is zoveel specifieks aan kleuters.' Volgens Helma wordt dat niet genoeg erkend. We spreken de pedagoog voor ons dossier Onderwijs.

Helma geeft les aan de universitaire pabo, specialisatie jonge kind. “Wat vroeger een opleiding van 3 jaar was, zit nu in een reguliere opleiding.” Onterecht vindt Helma. Volgens haar oefenen besturen en schoolleiders enorm veel druk uit om een schools programma aan te schaffen. “Onverantwoord amateurisme van degenen met beslissingsbevoegdheid”, noemt ze dat. "Mensen met echte expertise weten dat jonge kinderen tot zes jaar op zo’n manier niet leren.”

Niet serieus genomen

De oud-kleuterjuf krijgt bijval van tientallen andere kleuterjuffen die zich niet serieus genomen voelen. Volgens hen is sinds het verdwijnen van de speciale kleuteropleiding (KLOS) en het samenvoegen van de kleuterschool bij het basisonderwijs veel veranderd.

'Plotsklaps kwamen er allemaal methodes. Aangezien er meer pabo-leerkrachten in groep 1 en 2 komen, die geen ervaring met kleuters hebben, wordt dat een soort houvast.’

'Ze maken leerkrachten die van de PABO komen methode-verslaafd. Ontwikkelingsmateriaal wordt aangeboden als een statisch iets. Spelbegeleiding is een vaag idee van een beetje meespelen. Overal moet een toetsbaar eindresultaat te zien zijn via een verplicht werkje of werkblad.

'Ik heb 28 jaar ervaring en ik ben er nu mee gestopt. Ik vond die methodes zo betuttelend. Er was zo weinig ruimte voor creativiteit en al het aanbod was ongelofelijk saai. Voor PABO-leerkrachten kan het enige houvast bieden. Maar ik hoop dat ze niet de methodes als norm nemen, maar zelf een schoolvisie hebben.'

En basisschooldirecteur Alex Otten die bewust alle 'methodes overboord heeft gegooid' zoals hij in een eerder artikel aangaf, zegt: 'Wat je ziet is dat er op de PABO weinig aandacht wordt besteed aan het jonge kind. Er zijn veel scholen, die op zoek naar houvast, dan maar met een methode gaan werken. Ik denk dan juist: je kunt beter op school die leerkrachten bijscholen over kleuterontwikkeling en ze een eigen idee daarover laten ontwikkelen.'

Finse onderwijs

Volgens Helma weten ze in Finland wel hoe ze om moeten gaan met hele jonge kinderen. Daar kwam ze achter na een bezoek aan een Finse kleuterschool in 2014. 'In Finland hebben ze een zeer actieve afdeling Early Childhood and Care aan de Finse universiteit. Studenten worden daar dus speciaal opgeleid voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Sinds 1995 moeten kleuteronderwijzers zelfs verplicht een universitaire graad hebben.' Wilt u reageren op dit verhaal of heeft u een andere tip betreffende ons onderzoek naar het kleuteronderwijs. Mail ons: demonitor@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek