Onderwijs / Onderwijs

Kleuterleerkracht: ‘De onderwijsmethode heeft me mijn baan gekost’

woensdag 17 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Astrid Buijsse /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

woensdag 17 februari 2016 Leestijd: 2 min.

In ons onderzoek naar prestatiedruk in het kleuteronderwijs stuiten we op een opvallende ontwikkeling. Niet alleen komen we erachter dat er kleuterleerkrachten zijn die grote moeite hebben met toetsen en methodisch werken bij kleuters. Er melden zich ook meerdere leerkrachten die er zelfs voor kiezen om te stoppen met lesgeven. Ze vertellen dat ze zich niet meer kunnen vinden in de prestatiegerichte koers die hun school vaart. Een van die leerkrachten is Astrid Buijsse.

Astrid Buijsse zou in april dit jaar haar 25-jarig jubileum vieren als kleuterjuf bij de onderwijsstichting in de Noordoostpolder waar zij in dienst is. Maar dat zal niet gebeuren, mailt ze ons, want: ‘De methode heeft mij recent m'n baan gekost. Ik heb in de klas altijd gewerkt zonder methode. Ik voelde me samen met de kleuters als een vis in het water, kon anticiperen op actuele zaken en ingaan op de belevingswereld en de ontwikkeling van de kleuter. Vorig jaar kwam er een nieuwe directeur en vanaf dag één werd me meegedeeld dat er een methode moest komen bij de kleuters omdat ze dit geborgd wilde zien.’

'De kinderen begonnen letterlijk te huilen’

Wat staat Buijsse zo tegen aan het werken met methodes dat dit haar uiteindelijk haar baan kost? Hoe kon dit verschil van inzicht zo hoog oplopen? We maken een afspraak met haar om erachter te komen. Zij geeft aan dat zij zich als leerkracht zorgen maakte over wat er van de kleuters in haar klas werd gevraagd. Daarom zag zij het niet zitten om nog langer met die methode – Kleuterplein – te werken:

‘Ik zag dat Kleuterplein dingen aanbood voor een categorie kinderen waar ze eigenlijk nog niet aan toe zijn. Ik zag dat kinderen daar moeite mee hadden, eigenlijk letterlijk begonnen te huilen. Angstig zijn, bang kijken. Niet betrokken zijn bij wat ze doen of gewoon weglopen.’

Maar de directeur van haar school houdt voet bij stuk: er moet met een methode worden gewerkt in de kleuterklas. En ook Buijsse houdt vast aan haar principes. Zo komt het dienstverband van de betrokken kleuterjuf na 25 jaar tot een einde, wegens haar grote moeite met 'het prestatiegericht en methodisch werken bij kleuters.’

Reactie van schoolbestuur

We vragen het bestuur van de school van Buijsse om een reactie. Waarom vindt het bestuur het zo belangrijk dat er met een methode wordt gewerkt in de kleuterklas? Het bestuur geeft de volgende verklaring:

‘De onderwijsmethoden worden door de Inspectie aan de hand van het schoolplan beoordeeld. Indien wij onze scholen zouden laten werken zonder leermethoden in de groepen 1 en 2, zou dit leiden tot een onvoldoende beoordeling door de Onderwijsinspectie. Dit heeft dan tot gevolg van de bekostiging van onze scholen in gevaar is en zelfs na een periode van verscherpt toezicht door de Onderwijsinspectie kan worden gestaakt. Dit risico kunnen wij uiteraard niet nemen.’

Daarmee komen we toch weer op de rol van de Inspectie van Onderwijs. Is het inderdaad zo dat de Inspectie van scholen verlangt dat zij een methode gebruiken bij kleuters, en dat de beoordeling van een basisschool daar vanaf hangt? We nemen contact op met de Inspectie om die vraag voor te leggen.

We gaan door met ons onderzoek naar het Nederlandse kleuteronderwijs. Heb je een tip voor ons dossier, stuur dan een mail naar [demonitor@kro.ncrv.nl](mailto: demonitor@kro.ncrv.nl).

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek