Kleuterjuf: 'Ik ben wars van elke methode'

zaterdag 23 januari 2016 Leestijd: 2 min.

Schermafbeelding 2016-01-23 om 15.22.45 /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

zaterdag 23 januari 2016 Leestijd: 2 min.

Veel reacties die we krijgen op onze oproep aan kleuterjuffen gaan over hun aversie tegen de methodes waarmee ze moeten werken. ‘Het lijkt aan het begin nog speels, maar uiteindelijk gaat het vooral om rekenen en taal en zitten en er allemaal restricties aan,' laat kleuterjuf Jeanine Senden ons weten.

Jeanine werkt al 30 jaar in het kleuteronderwijs en zegt wars te zijn van elke methode. ‘In ‘Spelplezier’ waar wij mee werken, moeten ze plaatjes leren herkennen, tot 20 kunnen tellen en nog meer dingen die vooral gericht zijn op cognitieve ontwikkeling. Ik vind het gekkenwerk! Het is allemaal zo kunstmatig.’ De kleuterjuf ziet daar kinderen ook onder lijden: ‘Ze gaan met minder plezier naar school of worden dwars.’ De groepsplannen die ze moet schrijven vindt zij ook niet realistisch. ‘Dat is omgekeerd denken. De zin ‘dat moeten ze in groep 3 ook kunnen kan ik echt niet meer horen.'

Moeite met methodes

En Jeanine is niet de enige kleuterjuf die grote moeite heeft met al die methodes. Zie hier een greep uit de reacties in ons dossier Onderwijs:

‘Plotsklaps kwamen er allemaal methodes met voorbereidend rekenen en schrijven. En aangezien er meer Pabo-leerkrachten in groep 1/2 kwamen, die geen ervaring met kleuters hadden, werd dat een soort van houvast.'

‘Vroeger kon een kleuterjuf ook veel gemakkelijker ingaan op actuele thema's. Begon het te sneeuwen, dan kon ze meteen een projectje eraan vastknopen over de vier seizoenen bijvoorbeeld. Maar tegenwoordig is dat veel lastiger, nu vastligt welke vaardigheden op welk moment beheerst moeten zijn. Toetsen, toetsen, toetsen dus. En de lesstof (voor kleuters!) moet precies zijn ingepland in het schooljaar, wat met een mooie term het "beredeneerd aanbod" heet.’   ‘Natuurlijk is het fijn wanneer je als beginnende leerkracht in een kleutergroep houvast krijgt van een methode. Maar een methode kan en moet als bronnenboek gezien worden.

'Kleuteronderwijs moet kunnen inspringen in de momenten van een dag.'

'Laat de kinderen samen praten, overleggen en ga in op dingen die spelen zoals een kapotte knie of een ruzie op het plein. Laat die momenten niet voorbij gaan omdat je wat anders in de planning hebt staan.’

Geld verdienen aan methodes

Een oud-kleuterjuf die nu als onderwijsadviseur werkt laat ons weten dat er veel geld verdiend wordt met al die methodes ‘puur omdat leidinggevenden het kleuteronderwijs niet goed kunnen ‘pakken’. Zij was onlangs bij een voorlichtingsbijeenkomst over de methode Kleuterplein van Malmberg en zegt daarover: ‘In een woord: verschrikkelijk! Ik wist eigenlijk nog niet dat het al zo erg was...Ik sprak na afloop nog met een paar kleuterjuffen die aangaven dat als ze ander kleuteronderwijs willen geven maar dat ze er niks van durven te zeggen omdat ze bang zijn om hun baan te verliezen. Dat is toch triest.’

Wat zijn uw ervaringen met dit soort methodes in het kleuteronderwijs? We horen het graag. Mail: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek