Kleuterjuf: ‘De koek is op. Ik stop ermee’

vrijdag 11 december 2015 Leestijd: 2 min.

kindje toets /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 11 december 2015 Leestijd: 2 min.

Ons onderzoek naar werkdruk in het Onderwijs leverde tot nu toe ruim 90 inhoudelijke reacties op, merendeels van docenten die ons vertellen hoe zij werkdruk ervaren voor de klas. Door die reacties hebben wij een goed beeld van de oorzaken van het ontstaan van de werkdruk. Maar hoe zit het eigenlijk met de gevolgen van de oplopende werkdruk? Wat merkt een schoolgaand kind van de veranderingen in het onderwijs?

We krijgen een mail van Trudy Melzer, al 38 jaar leerkracht in het kleuteronderwijs. Deze week nam ze afscheid van haar school en van haar vak. Met pijn in het hart, mailt ze ons, maar het is een bewuste keuze: ‘Achtendertig jaar ben ik met trots kleuterleidster geweest, maar nu is de koek op en stop ik met 59 jaar. De vele veranderingen, dan moet het zus dan weer zo. De grote groepen (twee jaar geleden zelfs 39 kleuters). En dan de administratie die alleen maar toeneemt. Maar vooral ook de vermoeidheid om weer de discussie aan te moeten gaan waarom een kleuter een kleuter is en geen schoolkind, hebben mij doen besluiten om te stoppen.’

We besluiten met Trudy te bellen. Haar laatste werkdag zit erop. Met welk gevoel neemt ze afscheid van het lesgeven? ‘Ik vind dat het onderwijs zo erg is veranderd. Bij een kleuter van vier die net binnenkomt en een bepaalde vorm niet kent, moest ik al een handelingsplan schrijven. De kleutertoets is uiteindelijk landelijk niet verplicht gesteld, maar op mijn school wilde het managementteam het tóch. Waarom? 'We willen cijfers, we willen zien waar kinderen vandaan komen en uiteindelijk eindigen.' Er moesten letters aangeleerd worden, nog voor kinderen naar groep drie gingen. Maar de ontwikkeling van kleuters gaat zo grillig. Als kinderen 6 of 7 jaar zijn, bereiken ze bijna allemaal een bepaald niveau. Daarvóór al aan kinderen trekken, werkt volgens mij juist averechts.’

Grotere klassen, afstandelijke managers

Melzer zegt dat de werkdruk de afgelopen jaren toenam. ‘Ik zat bijna elke dag van 7 tot 5 op school. Kreeg steeds grotere groepen, tot wel 39 kleuters. Het onderwijs is steeds in beweging, waarbij veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Ik werd er moe van om steeds het belang van het kleuter-zijn aan te kaarten, en dat ontnam mij steeds meer het plezier in mijn werk. Nu iedereen weet dat ik gestopt ben, krijg ik zoveel reacties van andere leerkrachten in het basisonderwijs: 'Als ik de mogelijkheid had, zou ik ook stoppen.' Daar schrik ik dan echt van.’

Managers die steeds verder van de werkvloer af komen te staan, zijn volgens Melzer een belangrijke oorzaak van een toenemende werkdruk. ‘Zo heeft mijn collega IB'er (intern begeleider) pas ervaren wat de gevolgen van administratieve rompslomp zijn, toen hij zelf weer voor de klas ging staan. Ik denk dat het niet goed is als onderwijsmanagers nooit in de klas te vinden zijn.’

Leerproblemen op latere leeftijd

Melzer zag dat deze ontwikkelingen uiteindelijk ook invloed hebben op de kinderen in haar klas. ‘Ik kan dit niet staven met onderzoek, maar ik denk dat kinderen in hogere groepen leerproblemen krijgen als ze als kleuter te gestresst met leren bezig zijn geweest. Als je op jonge leeftijd al te horen krijgt: 'Kom maar apart zitten want je kunt dit nog niet'..daar worden kinderen gespannen van. En vanuit het perspectief van een docent is het veel minder efficiënt om kinderen iets te leren op het moment dat ze er nog niet aan toe zijn.’

We vervolgen ons onderzoek naar werkdruk in het Onderwijs. Heeft u een tip voor ons? Neem dan contact op met de redactie van De Monitor!

Fotocredit: archiefbeeld Dreamstime

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek