Kinderfysiotherapeut: 'Kleuterbrein volstoppen met lesstof levert stressklachten op'

vrijdag 19 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Kinderfysiotherapeut Hanneke Poot /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 19 februari 2016 Leestijd: 1 min.

Is het schadelijk voor jonge kinderen als ze al heel veel moeten leren in de klas? Of kan het ook niet juist voordelen hebben om in de kleuterklas al met taal- en rekenonderwijs te beginnen? Op deze vragen zoeken wij een antwoord nadat verschillende ouders en leerkrachten ons vertellen dat kinderen in het kleuteronderwijs te veel onder druk staan. We leggen de vragen voor aan kinderfysiotherapeut Hanneke Poot.

Zij geeft les aan kleuterleerkrachten over de specifieke manier waarop het kleuterbrein werkt. Als Teun bij haar langsgaat voor meer informatie, vraagt hij haar wat het kleuterbrein zo anders maakt dan het brein van een ouder kind:

‘Het kleuterbrein is nog niet af. Het korte geheugen is nog volop in ontwikkeling. Elke dag is er iets nieuws dat moet worden verwerkt. Niet alle verbindingen zijn aangelegd. Dus dan kan je er van alles aan informatie in willen stoppen, maar als de infrastructuur niet klaar is, dan werkt dat niet.’

Steeds meer kleuters met stressklachten en gedragsproblemen

Hanneke Poot signaleert dat er nu in de klas al lesstof aan kleuters wordt aangeboden als ze daar in hun ontwikkeling nog helemaal niet klaar voor zijn en dat levert stressklachten op. Kan dat kwaad, vragen wij ons af? Poot vertelt:

‘Wat je bij de kleuters vooral moet doen, is ze rijp maken voor verder onderwijs. Als je dat onvoldoende doet dan zie je dat kinderen faalangstig zijn, veel huilen en boos gedrag gaan vertonen in de klas. Je ziet het aan druk gedrag en concentratieproblemen.’

Poot is niet de eerste deskundige die ons een zorgelijk beeld voorspiegelt. Wat vindt de politiek van de zorgen van deze deskundigen? En moet het roer in het kleuteronderwijs om? Komende zondag onze reportage over prestatiedruk bij kleuters. Heb je een tip voor ons dossier Onderwijs? Mail dan naar: tip insturen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek