Onderwijs / Onderwijs

Katerina’s zoon is hoogbegaafd: ‘Hij faalt nu op bijna elke toets’

woensdag 23 mei 2018 Leestijd: 2 min.

basisschool / ANP foto

Marjolein Schut

Redacteur

woensdag 23 mei 2018 Leestijd: 2 min.

‘Ik vond altijd dat ouders die hun kind heel slim vonden nogal pusherig waren en teveel aandacht wilden voor hun kind, schrijft leerkracht Katerina Banjo ons voor het onderzoek Onderwijs. ‘Toen mijn eigen kind in groep één dingen al lang kon, gaf ik dat dan ook niet aan. Ik wou niet ook zó’n ouder worden. Daar heb ik nu erg veel spijt van.’

Want haar zoon heeft daardoor niet tijdig de lesstof gekregen die hij nodig had, vindt Katerina nu. En de gevolgen daarvan zijn groot. ‘Bij mijn zoon werd pas eind groep zeven bekend dat hij hoogbegaafd is. Hij heeft niet leren doorzetten, is gaan onderpresteren en heeft niet laten zien wat hij kan. Hij laat snel zijn hoofd zakken en faalt nu op bijna elke toets. En het resulteerde in opstandig gedrag.’

IQ van 145+

Katerina’s zoon zit op dezelfde school waar zij lesgeeft en kent de andere leerkrachten dus van dichtbij. ‘Achteraf gezien, had ik veel eerder aan de bel moeten trekken bij zijn leerkracht. Mijn zoon kon met twintig maanden al tot tien tellen. En hij stelde al heel jong vragen over doodgaan. Dat vond ik heel opvallend. Toen hij tien was, kon hij alle breuken en quotiënten, maar op school liet hij dat niet zien. We hebben hem uiteindelijk toch laten onderzoeken op een diagnostisch centrum en hebben een hoogbegaafdheidsonderzoek laten doen. Hij bleek een IQ van 145+ te hebben en uitzonderlijk hoogbegaafd te zijn.’

lees ook: Ouders hoogbegaafde kinderen delen hun ervaringen: ‘Tot onze verbazing sprak hij op zijn zesde al Engels’ vrijdag 18 mei

Vroeg ontdekken

Katerina: ‘Ik heb op school veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Die kunnen op school heel vrolijk zijn, maar thuis driftbuien krijgen of onhandelbaar zijn.’ Zulke signalen kunnen te maken hebben met hoogbegaafdheid. ‘Sommige kinderen laten thuis zien dat zij bovengemiddeld intelligent zijn, maar passen zich op school aan om niet op te vallen. Ze presteren onder, omdat ze het onderwijs niet uitdagend genoeg vinden’, vertelt Katerina. Leerkrachten missen vaak de kennis om de signalen van hoogbegaafdheid vroeg te herkennen, zo blijkt ook uit ons onderzoek. Die kennis ontbreekt in zijn geheel óf is alleen bij één of een beperkt aantal leerkrachten aanwezig.

Deskundigheid bij leerkrachten is van belang omdat praktisch elke school met hoogbegaafde leerlingen te maken krijgt. Volgens het Ministerie van Onderwijs, (OCW) is 2,3% van de leerlingen in Nederland hoogbegaafd. En 0,1% van de leerlingen heeft een IQ van boven de 145. Deze groep noemen we ‘zeer begaafd’. Volgens schattingen zijn er  rond de 40.000 leerlingen, zo’n 5.000 leerlingen per leerjaar, hoog- of zeer begaafd. Dat betekent dat er op een gemiddelde basisschool vijf van deze leerlingen zitten.

Extra onderwijs

Kinderen die hoogbegaafd zijn hebben niet alleen uitdagender lesstof nodig, maar leren en denken ook op een andere manier dan kinderen met een gemiddelde intelligentie. Steeds meer basisscholen en middelbare scholen bieden tegenwoordig extra onderwijs aan voor slimme kinderen, bijvoorbeeld in de zogenoemde plusklassen. Ook de school van Katarina investeert hierin: ‘Wij hebben al een tijdje projectklassen voor deze kinderen. En dit jaar is het Talentenlab geopend, waar kinderen veel kunnen ontdekken en uitvinden en hun kennis kunnen verdiepen. Daar kunnen zij bijvoorbeeld leren hoe ze stroom op kunnen wekken, of we leren ze solderen. En met behulp van die technieklessen wordt ook gewerkt aan die vaardigheden die en kind nog moet leren op gebied van doorzetten, doelgericht werken en bijvoorbeeld plannen. Ook krijgt het hele team op school binnenkort een scholing over hoogbegaafdheid.’

Katerina heeft drie kinderen. Ook bij haar zoon van tien is hoogbegaafdheid vastgesteld. ‘Ik ga het bij mijn derde kind die nu twee is anders doen. Ik ga nu wél kijken of de lesstof voldoende uitdagend is.’

Wil je ons onderzoek naar hoogbegaafdheid volgen? Abonneer je dan hier op onze nieuwsbrief.

 

Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Verkenning

Deel jouw ervaring 154 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op dinsdag 18 september 21:25u, NPO2

1954 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Een vrijstelling van de leerplicht voor je kind? En wat dan? Zijn er voldoende mogelijkheden om je kind toch onderwijs en begeleiding te geven?

Onderwijs / Onderwijs

Oproep

Ben je leerkracht en heb je ook ervaring met hoogbegaafde kinderen? Of ben je vader of moeder van een hoogbegaafd kind dat vastloopt op school? Meld je bij ons!
Deel jouw ervaring

Marjolein Schut

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek