Juliet krijgt geen toeslagen door onbekende toeslagpartner: ‘Ik moet m’n kinderen hiervan voeden.’

donderdag 28 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Julietvoorwebsite /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

donderdag 28 januari 2016 Leestijd: 1 min.

We krijgen een dringende mail van Juliet van Ree. Zij heeft, net als Ingrid Orsel, ook een voor haar volstrekt onbekende toeslagpartner waardoor zij maandelijks honderden euro’s aan toeslagen misloopt. We spreken haar voor ons dossier Digitaal Doolhof, waarin we onderzoeken of en -zo ja- hoe mensen vastlopen in de digitale systemen van de overheid.

Spookbewoners

‘Ik ben in een appartement in Papendrecht komen wonen waar voor mij diverse andere mensen gewoond hebben die zich blijkbaar nooit hebben uitgeschreven. Ik kwam hier vrij snel achter doordat de Sociale Dienst mij hierover belde omdat ik een toeslag had aangevraagd voor een minima-toeslag.’ Juliet heeft een wajong-uitkering.

Juliet is direct naar het gemeentehuis gegaan om het probleem aan te kaarten. De gemeente laat nu een adresonderzoek uitvoeren. Dat duurt inmiddels al 6 maanden. Hoewel de samenstelling van haar huishouden officieel ‘in onderzoek is’ in de Basisregistratie Personen, koppelt de Belastingdienst wel al maanden een toeslagpartner aan Juliet. Hun inkomens worden dus onterecht opgeteld omdat zij zouden samenwonen.

Belastingtelefoon

Om de haverklap worden nu haar huurtoeslag, kindertoeslag en zorgtoeslag stopgezet. Juliet belt steeds naar de Belastingtelefoon, waarna zij een toezegging krijgt dat het wordt gecorrigeerd. Maar de maand erna is het weer mis.

‘Wat erg triest is, is dat ik leef van een minimum. Als mijn toeslagen stop worden gezet, wat in het afgelopen jaar 9 keer gebeurde, kom ik echt in de problemen.

'Ik moet echt m'n kinderen hiervan voeden of mijn huur betalen. Ik heb geen reserves. Natuurlijk weet ik dat ik in de systemen maar een nummer ben, maar wat ik erg vind, is dat niemand die ik erover spreek bij de gemeente of belastingdienst denkt: ‘Jeetje we moeten wat doen om dit op te lossen’. Waar is het initiatief van die mensen? Wordt het pas een probleem als ze het zelf meemaken?'

Ook vindt Juliet het erg vervelend dat zij het BSN-nummer en de geboortedatum van de onbekende toeslagpartner kan zien. En hij dus ook die van haar. ‘Ik denk dat je daarmee kunt frauderen, als je zou willen. Het is toch raar dat een overheidsdienst zo met mijn gegevens omgaat.’

Heb je zelf ook problemen met de overheid omdat er fouten in de systemen zijn geslopen? En blijven die fouten in de gegevens rondzwerven? Laat het ons weten via demonitor@kro-ncrv.nl.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek