Onderwijs / Eindexamens

Jerzy haalt examen ondanks ‘wurgcontract’

vrijdag 17 juni Leestijd: 2 min.

Jerzy02 /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

vrijdag 17 juni Leestijd: 2 min.

Jerzy Timmermans, leerling aan het Fortes Lyceum in Gorinchem, is geslaagd voor zijn eindexamen Havo. Dat is opmerkelijk, want directeur Wim Langens wilde hem halverwege het examenjaar nog van school sturen omdat hij er te slecht voor stond. Jerzy vocht dat besluit aan en met succes: hij mocht blijven, want uitsluiting van het eindexamen bleek tegen de wet. In onze uitzending over Eindexamens van begin dit jaar was Langens nog overtuigd dat Jerzy het niet zou halen.

Het Fortes Lyceum legde Jerzy aan het einde van Havo 4 een contract voor waarin Jerzy voorwaardelijk bevorderd werd naar het eindexamenjaar. Zou hij er halverwege het schooljaar te slecht voorstaan, dan moest hij naar het MBO. Toen Jerzy in januari dit jaar te horen kreeg dat hij van school moest, besloot hij dit besluit met zijn ouders aan te vechten. De wet op het middelbaar onderwijs zegt namelijk dat een leerling niet voorwaardelijk bevorderd mag worden tot het eindexamenjaar.

Uit het contract:

‘Volgens afspraak is Jerzy voorwaardelijk bevorderd naar havo5. In de tweede week van januari bekijken we of Jerzy voldoet aan de zak-/slaagnorm. Als dit niet het geval is, trekt Jerzy zich terug van het eindexamen en vervolgt hij zijn schoolloopbaan in het Middelbaar Beroepsonderwijs.’

Onverstandig

Langens vond het onverstandig dat Jerzy zijn poot stijf hield en toch mee wilde doen aan het examen. ‘Omdat ik denk dat hij het niet gaat halen.’ Nu is Jerzy dus alsnog geslaagd, al is het met de hakken over de sloot. Voor zijn slechtste vak Engels moest hij een vierenhalf halen. En dat is precies wat hij gehaald heeft.

Wurgcontract

Volgens onderwijsjurist Katinka Slump betrof het hier een ‘wurgcontract’, bedoeld om het slagingspercentage niet negatief te beïnvloeden. Een slechte leerling heeft een grote kans te zakken voor het examen met als gevolg een lager slagingspercentage voor de school. Voor ouders van toekomstige leerlingen en de onderwijsinspectie speelt het slagingspercentage een grote rol in de beoordeling van de school.

Langens ontkent met klem dat een mogelijk negatieve invloed op het slagingspercentage een reden was om deze leerling uit te sluiten van het eindexamen. Hij zegt leerlingen juist te willen motiveren met zo’n contract. ‘Het is een middel om leerlingen te laten excelleren.’ De school is gestopt met het gebruik van de contracten.

Meer over ons onderzoek naar wurgcontracten in het dossier Eindexamens

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Wie een goede middelbare school zoekt heeft hem zo gevonden. Want alle schoolprestaties worden bijgehouden. Vooral het slagingspercentage speelt een grote rol. Maar wat zegt dat cijfer? Is een school waar iedereen het examen haalt ook meteen een goede school? Of proberen scholen met trucs het aantal geslaagden zo hoog mogelijk te houden?

Alles over dit onderzoek