Jelmer woonde volgens Belastingdienst samen met spookbewoner: 3 jaar toeslag terugbetalen

woensdag 06 januari 2016 Leestijd: 3 min.

belastingdienst_2 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

woensdag 06 januari 2016 Leestijd: 3 min.

We komen in contact met Jelmer voor ons dossier Digitaal Doolhof. We onderzoeken of -en zo ja- hoe mensen in de problemen komen doordat overheidsdiensten steeds meer achter een digitaal loket verdwijnen. Veel van onze tipgevers hebben, zo blijkt, problemen met de Belastingdienst. Zo ook Jelmer. ‘Iemand van de Belastingdienst zei me dat je erg lang gestudeerd moet hebben om hun computersysteem te snappen.’

Spookbewoner

Op 1 oktober 2014 besluiten Jelmer en zijn vriendin te gaan samenwonen. Zelf woont hij al sinds 2012 op dat adres. Hij geeft het samenwonen door aan de gemeente. Via de website mijn.toeslagen.nl volgt Jelmer het verwerken van het samenwonen.

‘Wanneer ik inlog op mijn.toeslagen.nl zie ik dat naast mijn partner er opeens een derde (onbekend) persoon staat ingeschreven op mijn adres, een zogenaamde 'spookbewoner' zo blijkt later.’

Het is een man of vrouw die jaren ouder is dan Jelmer. Hij kan zijn of haar BSN-nummer inzien, terwijl deze persoon een onbekende voor hem is. Hij belt direct de Belastingtelefoon om dit aan te kaarten en daar wordt aangegeven dat zij het verder intern oppakken en dat hij zich verder geen zorgen hoef te maken.

Illegale medebewoner

Dan krijgt hij een brief van de Belastingdienst waarin staat dat er volgens de Immigratie- en Naturalisatie Dienst (IND) tenminste 1 van zijn medebewoners (een deel van het jaar) niet rechtmatig in Nederland verblijft of een verblijfstatus heeft. In een volgende brief van de Belastingdienst staat dat Jelmer zijn toeslagen van 2012 moet terugbetalen omdat hij vanaf dat moment samen zou hebben gewoond met een illegale medebewoner. Hij realiseert zich dat er iets goed mis gaat met de computersystemen en belt direct weer met de Belastingtelefoon. Deze beloven hem binnen twee werkdagen terug te bellen. Dit terugbellen is nooit gebeurd en inmiddels komen er ook brieven binnen dat hij de toeslagen van 2013 en 2014 moest terugbetalen. De totaalsom: bijna 5000 euro. Als klap op de vuurpijl worden al zijn toeslagen ook nog eens stopgezet. Hij belt direct weer met de Belastingtelefoon (dat is dan al de vijfde keer zonder teruggebeld te zijn). De medewerkster kan hem niet direct helpen en adviseert het bedrag te betalen en bezwaar aan te tekenen.

‘Wanneer ik aangeef dat ik het te absurd voor woorden vind dat ik door een fout van hun opeens een illegale medebewoner heb en daarom maar even onterecht 5000 euro moet betalen en bezwaar aan moet tekenen om dit weer terug te krijgen, kan zij niks anders doen dan mij een fijne dag te wensen en de verbinding te verbreken. Op dat moment weet ik niet meer wat te doen, er liggen onterechte terugvorderingen van bijna 5000 euro en ik krijg geen toeslagen meer.’

Belastingkantoor

Jelmer en zijn vriendin besluiten een afspraak te maken op het Belastingkantoor. Hier wordt het euvel snel ontdekt: hij blijkt inderdaad een ‘spookbewoner’ te hebben: iemand die volgens de Belastingdienst op een adres staat ingeschreven, maar daar in de praktijk helemaal niet woont. De medewerker van het kantoor in Groningen zet het één en ander in werking en later die week wordt Jelmer gebeld door een medewerker van Belastingdienst die zijn zaak oppakt. Na ruim een half jaar ontvangt hij eindelijk de herziene berekeningen waaruit blijkt dat hij niets hoef terug te betalen.

‘De enige uitleg die ik krijg is dat mijn probleem is veroorzaakt door op hol geslagen systemen en dat het zeer complex is om een eenmaal binnen de systemen ontstaan probleem op te lossen. Volgens de medewerker blijft de spookbewoner maar opduiken. Ik snap nog steeds niet hoe de Belastingdienst er bij kwam dat deze persoon op mijn adres zou wonen. Zeker niet omdat ik contact heb opgenomen met mijn gemeente en deze ook aangaven dat deze persoon nooit samen met mij op dit adres heeft gewoond. Ik heb hier zelfs een uittreksel vanuit het GBA voor ontvangen.’

Jungle van data

Jelmer heeft het gevoel dat hij tegen een muur moest praten en dat hij de dupe werd van falende systemen en een jungle van data bij de Belastingdienst.

‘Al met al heeft het hele gedoe mij een hoop stress en werk opgeleverd. Wanneer de Belastingdienst mijn kwestie gelijk hadden opgepakt (ik belde immers nog voordat de eerste terugvorderingen kwamen) dan had dit een hoop gedoe gescheeld. Ook snap ik niet dat een burger er het dupe van wordt dat hun systemen (te) complex zijn. De gevolgen zijn immers groot wanneer je opeens geen toeslagen meer krijgt.'

Kom jij ook in de problemen door de Belastingdienst? Of loop jij vast door andere overheidsdiensten en hun geautomatiseerde systemen? Laat het ons weten! DeMonitor@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek