‘Je kan een kind tot zes jaar niet dwingen op een schoolse manier te leren’

donderdag 17 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2016-03-17 om 17.10.36 /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

donderdag 17 maart 2016 Leestijd: 1 min.

Voor ons dossier onderwijs duiken we dieper in het voor- en vroegschoolse beleid (VVE), dit naar aanleiding van de verhalen die wij van tipgevers hierover binnenkrijgen. We spreken twee leidinggevenden die met VVE moeten werken van de gemeente, maar daar wel hun eigen visie op hebben. ‘Toen ik 2 jaar geleden werd aangesteld, ben ik meteen met de gemeente in overleg gegaan over het afschaffen van de peutertoets’, zegt Elly van de Wetering, directeur van de Stichting Kinderopvang Gorinchem. 

‘Mijn ervaring leert dat kinderen vanuit observatie aangereikt moeten krijgen waar ze behoefte aan hebben. Het kind staat centraal niet de toets.’ In Gorinchem werken ze met de VVE-erkende methode Pyramide. ‘Maar eigenlijk vind ik die te schools’, zegt de directeur daarover. ‘Je kan een kind tot zes jaar niet dwingen om op een schoolse manier te leren. Dat moet spelenderwijs.’ Daarom heeft zij afspraken gemaakt met de gemeente over een nieuwe werkwijze. ‘Ons standpunt is nu: we zijn niet vies van VVE-methodes. Het kan richting geven, maar mag niet het doel zijn. Dus het gaat erom hoe je ermee werkt.’

Geen effect

Zo wil Van de Wetering vooral dat de pedagogisch medewerkers goed observeren. ‘Kijken naar kinderen is belangrijk. Je moet ontwikkelingsgericht zijn. Zoals het VVE was, hielp het niet echt, dat is ook gebleken uit onderzoek.’ Haar visie wordt ondersteund door Anna Jonkman, scholings- en opleidingscoördinator van KinderRijk in Amsterdam. ‘Wij werken liever niet vanuit één specifieke methode of programma. Dat onderzoek waaruit bleek dat VVE niet echt effect heeft, bevestigde mijn beeld.’

KinderRijk heeft 37 kinderopvanglocaties in Amsterdam en Amstelveen, waarvan 4 halve dagopvanglocaties met VVE.’Om in aanmerking te komen voor subsidie is het een voorwaarde dat er gewerkt wordt met een VVE-erkende methode.’ KinderRijk is regelmatig in gesprek met de beide gemeenten om VVE niet té strikt toe te passen. ‘Wij zijn wel eens op de vingers getikt door de Inspectie, omdat er afgeweken werd van het thema. Maar pedagogische medewerkers speelden in op een situatie op de groep die daarom vroeg, omdat zich een situatie op de groep voordeed die hierom vroeg. Ze hadden dus goed gekeken naar de kinderen en de situatie. Dat is in mijn ogen veel belangrijker dan het strikt volgen van een programma.’

Als vervolgstap in dit dossier gaan we verhaal halen bij het Nederlandse Jeugdinstituut. Wat is de erkenning van zo’n VVE-methode waard? Wil je reageren? Mail: tip insturen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek