Onderwijs / Onderwijs

'Je hebt straks domme schooltjes en slimme schooltjes'

dinsdag 31 oktober 2017 Leestijd: 2 min.

Directeur Sterrenschool Apeldoorn: 'Kunnen wij straks de zorg nog wel bieden die de kinderen nodig hebben?' / KRO-NCRV

Sietze van Loosdregt

Redacteur

dinsdag 31 oktober 2017 Leestijd: 2 min.

Directeur Hans van der Most van de Sterrenschool in Apeldoorn maakt zich zorgen om de segregatie in het onderwijs, als gevolg van het passend onderwijs. Waar zijn school zo’n 20 procent zorgleerlingen heeft, proberen sommige andere scholen deze leerlingen volgens hem zoveel mogelijk buiten de deur te houden.

In 2014 werd de Wet passend onderwijs ingevoerd. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben – zoals ADHD’ers, autisten en leerlingen met een leerprobleem – moeten sindsdien zoveel mogelijk naar een reguliere school. Van der Most was blij met de wet: ‘In eerste instantie waren we heel enthousiast over het feit dat je kinderen met een probleem, een handicap, binnen je eigen onderwijsorganisatie kan houden.’ Maar inmiddels is zijn enthousiasme behoorlijk getemperd. ‘Bij mij op school vind ik dat er soms te veel kinderen met een bepaalde problematiek in 1 ruimte zitten, in 1 klas. (…) Dan kan je je dus afvragen: kunnen wij de zorg wel bieden die die kinderen nodig hebben?’

'Wij lopen als team tegen onze grens aan.'Hans van der Most

De Sterrenschool doet dus wat er van ze verwacht wordt met passend onderwijs: zorgleerlingen zoveel mogelijk in een reguliere klas plaatsen. En inmiddels staat de school daar ook om bekend, maar het is maar de vraag of Van der Most daar blij om moet zijn. ‘Ik denk dat wij als team tegen onze grens aanlopen van wat we nog kunnen, en hoe we nog verantwoord onderwijs kunnen geven.’

 

 

Selectie aan de poort

Van der Most heeft het sterke vermoeden dat sommige scholen selecteren aan de poort. Eerder schreven wij al over een moeder die juist op zoek ging naar een school met weinig zorgleerlingen voor haar dochter. Want, zo vroeg zij zich af: ‘Al die aandacht voor zorgleerlingen, gaat dat niet ten koste van de aandacht voor mijn dochter’? Ze vond een school die naast weinig zorgleerlingen ook een buitengewoon hoog gemiddelde op de Citotoets heeft.

‘We zijn nu aan het segregeren en niet aan het integreren.’Hans van der Most

Van der Most: ‘Volgens mij willen we in Nederland toch dat we integreren en niet segregeren? Nou, we zijn nu aan het segregeren en niet aan het integreren, op elk terrein. Dus dan heb je dadelijk de domme schooltjes en de slimme schooltjes.’

 

Oproep

Herken jij dit verhaal? Ken jij scholen die zorgleerlingen zoveel mogelijk buiten de deur houden? Of die ze juist allemaal opnemen? Stuur dan een tip naar ons.

Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Verkenning

Deel jouw ervaring 154 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op dinsdag 18 september 21:25u, NPO2

1954 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Een vrijstelling van de leerplicht voor je kind? En wat dan? Zijn er voldoende mogelijkheden om je kind toch onderwijs en begeleiding te geven?

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek