‘Intensieve zorg heeft ze niet gekregen, wél een gepeperde rekening’

maandag 31 oktober 2016 Leestijd: 3 min.

Alles zou voor Ilze geregeld, maar goede zorg bleef uit en nu zit ze ook nog met een naheffing van 21.000 euro. /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

maandag 31 oktober 2016 Leestijd: 3 min.

‘Onze dochter heeft haar volledige persoonsgebonden budget afgedragen aan een instelling. Maar de beloofde zorg heeft ze daar nooit gekregen. Afgelopen maand kreeg ze een naheffing van het zorgkantoor van meer dan 21.000 euro. En we zijn bang dat het daar niet bij blijft.’

Terwijl ik de mail van de tipgever lees, trekken eindeloze akkers aan me voorbij. Ik zit in de trein en ben op weg naar de kop van Noord-Holland. Naar Linda en haar dochter Ilze. Na onze uitzending over jongeren met pgb-schulden lieten moeder en dochter ons weten in de problemen te zijn geraakt door het persoonsgebonden budget van Ilze. De zorgverlener van Ilze zou geen goede zorg hebben geleverd én hebben nagelaten om het budget te verantwoorden. ‘Alles zou voor haar geregeld worden door de zorgverlener. Het leveren van intensieve zorg, maar ook al het papierwerk. Daar is niets van terecht gekomen.’

Ik spreek met Ilze (27) en haar moeder af op de zorgboerderij waar Ilze nu woont. Sinds ze 16 is, krijgt Ilze intensieve zorg vanwege haar psychische problemen. Linda: ‘Dat deden we voorheen altijd via Zorg in Natura (ZIN). Dat betekende dat Ilze in een instelling woonde waar onze zorgverzekeraar contractafspraken mee had. We hoefden dan ook zelf geen zorg in te kopen en dat vonden we een fijne gang van zaken.’ Een paar jaar geleden gaat Ilze vanuit de beschermde omgeving van een zorgboerderij op zichzelf wonen. Dat zelfstandig wonen gaat niet goed en Ilze heeft toch weer intensieve begeleiding nodig. De maatschappelijk werker die bij Ilze betrokken is, adviseert haar om eens te gaan kijken bij een kleinschalige zorgverlener die net de deuren heeft geopend.

De PGB-constructie was de enige manier

Linda: ‘Deze zorgverlener had geen contract met de zorgverzekeraar en werkte alleen met persoonsgebonden budgetten. Het was de enige manier voor Ilze om daar een plek te kunnen krijgen. We dachten dat Ilze daar goede zorg zou krijgen. Dus heeft ze een persoonsgebonden budget (pgb) aangevraagd. Op dat moment waren er ook geen alternatieven voor Ilze, want GGZ-instellingen konden haar op dat moment geen plek bieden. De betreffende zorgverlener zou zich aanmelden als Ilze’s vertegenwoordiger. Zij zou al het papierwerk regelen dat bij het pgb kwam kijken.’

’24-uurs-zorg? Niets van gemerkt’

Ilze en haar moeder gaan met de zorgverlener in gesprek over de zorg die zij kan bieden in ruil voor het pgb. Op de website van de zorgverlener verzamelen ze informatie over de werkwijze. Ilze: ‘Punten die ons aanspraken waren het feit dat ze aangaf 24 uur per dag bereikbaar te zijn voor mij, maar ook voor mijn ouders. En we zouden geen zorgen hebben over de administratieve kant van mijn persoonsgebonden budget. Dat vonden wij een prettig idee. Wij hadden immers zelf nog geen ervaring met een persoonsgebonden budget.’

Van juli 2014 tot en met januari 2016 woont Ilze in een huis vlakbij het hoofdkantoor van de zorginstelling. Van de intensieve begeleiding die was beloofd, komt volgens Ilze maar weinig terecht:

‘Ik zou elke week meerdere gesprekken met mijn begeleider hebben. Maar die gesprekken gingen vaker niet door dan wel. Ik woonde met een huisgenoot die ook psychische problemen had. We konden wel wat begeleiding gebruiken in hoe we dat zelfstandig wonen aan moesten pakken met elkaar. Maar als ik aankaartte dat we dat graag wilden, dan was het antwoord: ‘Hulp krijgen bij het op orde krijgen van jullie huis? Dan huren jullie maar een schoonmaker in van jullie eigen geld.’ Dat was ons punt helemaal niet, we wilden gewoon meer begeleiding.’

‘Onderbuikgevoel klopte’

Moeder Linda vult aan: ‘Mijn dochter heeft zorg zwaarte pakket GGZ 4c. Dat staat gelijk aan 12 tot 15 uur begeleiding bij zorg en wonen. Die mate van zorg heeft ze niet gekregen. Toen ik door kreeg dat de zorg tekort schoot, ben ik natuurlijk vragen gaan stellen aan de zorgverlener. Wat voor zorg staat er eigenlijk tegenover de toch bijna 4000 euro aan budget die jullie krijgen voor mijn dochter? En klopt het wel dat ze, naast het pgb, ook nog huur aan jullie moet overmaken? Maar op dat soort vragen kreeg ik nooit een antwoord. Nu blijkt dus dat dat onderbuikgevoel van toen klopt. Want nu ligt er een rekening van meer dan 21.000 euro op de deurmat van mijn dochter, omdat de zorgverlener de zorg ‘niet heeft kunnen verantwoorden’.’

Bezwaarbrief

Linda en haar dochter vinden dat geen eerlijke gang van zaken en hebben contact opgenomen met de verstuurder van de brief, het zorgkantoor van zorgverzekeraar CZ. ‘We hebben als antwoord meteen een bezwaarbrief gestuurd. Omdat we vinden dat mijn dochter niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor dit bedrag. Maar ook omdat we bang zijn dat het bedrag nog hoger kan worden, omdat deze heffing alleen nog maar over 2014 gaat. En, tot slot, omdat we vinden dat er een stevig onderzoek moet worden gedaan naar de praktijken van deze zorgverlener. Het zou toch onvoorstelbaar zijn als zij nog steeds ‘zorg’ mag leveren aan kwetsbare jongeren met psychische problemen?’

Reactie zorgverlener en zorgkantoor

We vragen zowel de zorgverlener als de betrokken maatschappelijk werker om een reactie. Daarnaast benaderen we het zorgkantoor waar de bezwaarbrief van Linda en Ilze inmiddels is aangekomen. Wat doet CZ met een melding als deze? Is er voor hen genoeg aanleiding om een fraudeonderzoek te starten? En: wat gebeurt er eigenlijk met een pgb-zorgverlener als is vastgesteld dat die heeft nagelaten om zorg te leveren?

We zoeken naar het antwoord op deze vragen voor ons dossier pgb-fraude. Heb je een tip voor ons die ons verder kan helpen met ons onderzoek? Mail dan naar: tip insturen.

Lees meer over

Gezondheid en zorg PGB-fraude
Verkenning Research Opnames Uitzending

PGB-fraude

Verkenning

We krijgen diverse tips binnen over zorgboerderijen en onderzoeken of het zorggeld wel besteed wordt waarvoor het bedoeld is, namelijk de zorg voor cliënten.

Deel jouw ervaring 35 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 27 november 22:30u, NPO2

403 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Met een persoonsgebonden budget (pgb) kun je zelf je zorg inkopen bij een zorgverlener. Maar hoe makkelijk kan er door zorginstellingen misbruik gemaakt worden van kwetsbare zorgbehoevenden met een...
Alles over dit onderzoek