‘Ik snap dat je verantwoording moet afleggen, maar de balans is zoek’

dinsdag 10 november 2015 Leestijd: 2 min.

dossiers /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

dinsdag 10 november 2015 Leestijd: 2 min.

Docenten bezwijken onder administratieve rompslomp, blijkt uit alle reacties die binnenkomen op onze oproep voor het dossier Onderwijs. ‘Ik moet alles verantwoorden en voel me daardoor als professional niet serieus genomen. Dat raakt mij’, zegt een basisschooldocente daarover. In reacties geven docenten en basisschooldirecteuren aan dat de balans zoek is. ‘Het gaat ten koste van het lesgeven.’

'Er moet voortdurend worden gecommuniceerd vanuit de school naar ouders toe en waarom bepaalde zaken op die manier worden gedaan’, zegt een schooldirecteur daarover. Zij ziet haar docenten ten onder gaan aan deze werkdruk en één van hen zit al ziek thuis. ‘Elk kind heeft een digitaal dossier. Je moet kunnen laten zien wat je doet. Als school naar de inspectie en je bestuur en als docenten naar de directeur en de ouders. Allemaal in het kader van transparantie. Het gaat ten koste van het plezier in het lesgeven en dus van de kwaliteit!’

Balans is zoek

Een docent die al 25 jaar voor de klas staat, heeft het enorm zien veranderen. ‘Ik snap dat je verantwoording moet kunnen afleggen, maar de balans is totaal zoek. Ik zie daar collega’s op stuklopen. Eentje is al thuis komen te zitten. Echt zonde want hij was een dijk van een leraar.’

Er komen verschillende reacties binnen van docenten die het onderwijs hebben verlaten door de administratieve druk. ‘Je moet overal handelingsplannen over schrijven. Ik had me van tevoren niet gerealiseerd dat hett zoveel tijd kost en zo zwaar is. Het gaat allemaal ten koste van lessen die je wilt geven,’ zegt een docent die het om deze reden voor gezien hield in het onderwijs. Een andere tipgever heeft na zestien jaar het onderwijs de rug toegekeerd: ‘Ik heb een enorme kentering meegemaakt. Vroeger had je per leerling een plan in je hoofd, nu moet je alles expliciet maken en noteren. Ik was op een gegeven moment meer met de plannen bezig dan met de kinderen. Uiteindelijk heb ik hierdoor het onderwijs vaarwel gezegd en dat raakt me nog steeds diep.’

Ik had vorige week een reünie met oud-collega's. Daar stond iemand te tellen. Van de 40 waren er 6 die nog geen burn-out hebben gehad.

Geen vertrouwen

Een andere tipgever stelt dat de druk om alles te moeten verantwoorden niet goed is voor het aanzien van een docent. ‘Het lijkt alsof er geen vertrouwen is in mijn didactische en vooral pedagogische kwaliteiten.’ Een basisschooldirecteur beaamt dat. ‘Vooral hoger opgeleide ouders verwachten van een docent dat ze elk detail op papier zetten.’

Naast groepsplannen en individuele leerplannen moeten leraren ook nog alles bijhouden in het administratieprogramma Parnassys. Een schooldirecteur daarover: ‘Op veel scholen is de administratie geen middel meer om overzicht te houden maar een doel op zich. Voor het maken van groepsplannen geldt hetzelfde: daar gaan zoveel uren inzitten wat ten koste gaat van de lesvoorbereidingen.’ Hij houdt de politiek hier verantwoordelijk voor. Net als veel docenten die vinden dat er veel in Den Haag wordt bedacht, maar niet doordacht wat dat voor extra werk betekent in de praktijk.

We zijn benieuwd hoe een gemiddelde werkdag van een docent eruit ziet. Hoeveel uren ben jij daadwerkelijk kwijt aan de verantwoording die je voor alles als docent moet afleggen? En wat voor invloed heeft dat op het lesgeven? We horen het graag. Meer ervaringsverhalen en concrete voorbeelden zijn ook nog steeds welkom! Meld het: tip insturen

Foto: Dreamstime

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek