Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

‘Ik hoor de auto’s regelmatig met piepende banden tot stilstand komen’

zaterdag 25 maart Leestijd: 2 min.

Marc Teulings, directeur Haarlem College /

Yvonne Verkaik

Redacteur

zaterdag 25 maart Leestijd: 2 min.

Vanuit het raam van de school kijkt Marc Teulings, directeur van het Haarlem College, uit op de fietsoversteek voor zijn school. ‘Het is een drukke oversteek, met veel verkeer. Een heel onoverzichtelijk punt. Ik hoor de auto’s regelmatig met piepende banden tot stilstand komen.’ We spreken Teulings voor het dossier Verkeersveiligheid.

De schooldirecteur houdt zijn hart vast en maakt zich al geruime tijd zorgen over zijn leerlingen die veelvuldig gebruik maken van de fietsoversteek. ‘Je moet er niet aan denken dat je een ouder moet bellen omdat hun kind iets is overkomen,’ aldus Teulings.

Hij is een van de tipgevers die we spreken in de buurt van de Schipholweg in Haarlem. Hij is niet de enige die zich zorgen maakt over dit ‘gevaarlijke’ verkeerspunt. Eerder hebben we al contact met oud-lerares Eva van der Meulen, die zelf werd aangereden op de fietsoversteek. Volgens de docente moet de fietsoversteek gewoon weg. Maar is dat de oplossing?

Volgens de gemeente zouden leerlingen dan toch gaan oversteken. Ze laten ons in een schriftelijke reactie weten dat ze de mogelijkheid om de fietsoversteek weg te halen wel onderzoeken. Maar als dat niet veilig is, passen ze de fietsoversteek aan. ‘We zullen op korte termijn maatregelen treffen,’ aldus de gemeente Haarlem.

Maar dat horen de betrokkenen al langer. Marc Teulings heeft net als tipgever Herman Wijkhuisen al veel eerder aangegeven dat de verkeerssituatie zo niet langer kan. Teulings: ‘We hebben eigenlijk sinds het gebouw hier staat, een jaar of zes geleden, met de gemeente besproken dat we ons zorgen maken. We hebben alle overleggen aangegrepen. Dan wordt er gezegd dat het een vervelende situatie is en dat ze er iets aan gaan doen. Maar dan blijft het vervolgens weer heel lang stil.’



Reactie gemeente
Reden om nogmaals met de gemeente te bellen een nogmaals om een interview te vragen met de verantwoordelijk wethouder.


Meer over de schriftelijke reactie van de gemeente lees je [hier](https://demonitor.ncrv.nl/verkeersveiligheid/tipgever-verkeersveiligheid-joop-is-de-dupe-geworden-van-het-wanbeleid-van-de-gemeente-).

Ons onderzoek gaat door
Komende zondag 26 maart meer over het dossier verkeersveiligheid. NPO2, 22:45 uur. Heeft u tips? Dan horen we het graag, want ons onderzoek gaat door. Wordt er bijvoorbeeld voldoende gehandhaafd op ongewenst verkeersgedrag? tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek