Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

‘Ik heb nog lang last gehad van mijn verkeersongeluk’

vrijdag 17 maart Leestijd: 2 min.

ANP /

Yvonne Verkaik

Redacteur

vrijdag 17 maart Leestijd: 2 min.

Vijf jaar geleden werd lerares Eva van der Meulen aangereden terwijl ze onderweg was naar haar werk op het Haarlem College. Het ongeluk vond plaats op precies hetzelfde punt waar eind vorig jaar Joop Teunisse verongelukte. Van der Meulen: ‘Ik vind het echt heel erg dat er na mijn ongeluk bijna niets is veranderd aan die verkeerssituatie. En er uiteindelijk iemand is overleden op datzelfde punt.’

We berichtten in het dossier Verkeersveiligheid al eerder over de volgens buurtbewoners onveilige fietsoversteek in Haarlem en het noodlottige ongeval van wijkraadvoorzitter Teunisse. De fietsoversteek – die in 2011 wordt aangelegd op de Schipholweg - wordt veel gebruikt door leerlingen en docenten van het Haarlem College en ligt vlak voor de school.


Graphic_Schipholweg.jpg

Judorol
Collega’s en leerlingen zijn dan ook getuige van het ongeluk van lerares Van der Meulen. ‘Ik word er nog steeds op aangesproken,’ zo vertelt de inmiddels gepensioneerde docent. De dag van het ongeluk ligt nog vers in het geheugen: ‘Ik stond die dag ’s ochtends om 8 uur met 2 collega’s te wachten bij de fietsoversteek. Bij groen licht staken we over. Ik hoorde mijn collega’s nog roepen ‘Pas op!’, maar toen was het al te laat.’

De automobilist die Van der Meulen aanreed kwam met 60 km/u door het rood aanrijden en raakte haar. ‘Het is een wonder dat ik er naar omstandigheden nog redelijk vanaf ben gekomen. Ik had een gebroken been, mijn nek deed pijn en mijn kin lag open. Ik heb blijkbaar een soort judorol gemaakt waardoor ik erger heb kunnen voorkomen.’

Nu 5 jaar later is ze nog niet helemaal hersteld. ‘Ik heb nog steeds last van mijn been,’ vervolgt ze. ‘En ik heb ook therapie nodig gehad om de klap te boven te komen. Het is niet niks om zo’n ongeluk mee te maken. Ik moet zeggen dat ik het ook nu nog lastig vind om van die oversteekplaats gebruik te maken.’



Weinig veranderd
Ze verbaast zich erover dat er na haar ongeval weinig is veranderd aan de situatie op de Schipholweg. ‘Er is wel een fietspad gekomen, dat is een goede ontwikkeling. Maar de daadwerkelijke oversteekplaats is daar niet veiliger van geworden. Het is gewoon een heel ongelukkig punt. Er wordt hard gereden en het verkeerslicht wordt door automobilisten vaak over het hoofd gezien.’

Van der Meulen maakt zich vooral zorgen over de jongeren die daar nu nog dagelijks moeten oversteken om op school te komen. ‘Die jongeren zijn vaak ook nog eens minder oplettend. Of steken over als het licht op rood staat.’

De gemeente is nu voornemens om knipperbollen te plaatsen om automobilisten tijdig te waarschuwen voor de fietsoversteek. Maar dat is volgens de oud-docente niet de oplossing. ‘Die fietsoversteek moet daar gewoon weg. Je moet die jongeren dwingen om verderop, bij de bushalte, over te steken. Daar is het een stuk veiliger. En zet een hek bij de school zodat het ook onmogelijk wordt om op dat gevaarlijke punt naar de andere kant van de weg te komen.’

Oproep
Ons onderzoek naar onveilige verkeerssituaties gaat door. We onderzoeken wat gemeenten en overheden doen aan de verkeersveiligheid. En hoe is het geregeld met de handhaving van onveilig rijgedrag? Heb je tips, laat het ons weten op tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek