'Ik had nooit gedacht dat ik met een burn-out thuis zou komen te zitten'

vrijdag 20 november 2015 Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2015-11-20 om 14.00.48 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 20 november 2015 Leestijd: 1 min.

Twee jaar geleden begon de 31-jarige Stephanie Kars vol goede moed met een baan als docent op een basisschool. Ze heeft haar opleiding dan nog niet afgerond, maar deze kans kan ze niet laten liggen vindt ze - de banen liggen immers niet voor het oprapen. Ze kreeg al snel een burn-out. We spreken haar voor ons onderzoek naar de toegenomen werkdruk in het Onderwijs.

Van tevoren werd Stephanie gewaarschuwd voor het grote aantal kinderen met etiketjes in de klas en het feit dat haar voorganger met een burn-out thuis zit. Stephanie merkt dan ook al snel dat de druk oploopt. Aan de logboeken, handelingsplannen en groepsplannen die ze moet invullen, komt ze tijdens haar werk niet toe, 'dus dat deed ik steevast 's avonds laat en in het weekend.' Het sociale leven van Stephanie raakt in de verdrukking. Ze kampt met een schuldgevoel, want: 'Ik had het gevoel dat de kinderen tekort kwamen.' Ze valt uit met een burn-out.

‘Werkdruk skyhigh’

'Ik heb jullie gemaild omdat ik denk dat de werkdruk echt skyhigh is. Leraren zijn bereid verder te gaan dan ze normaal gesproken al doen. Ze zijn bang om hun baan te verliezen.'

Stephanie vertelt dat ze nooit had gedacht dat zij met een burn-out thuis zou komen te zitten. 'Ik ben een doorzetter. Maar ik heb gezien hoe moeilijk en hoeveel het is. Op de pabo word je daar niet genoeg op voorbereid.'

Baan in het museum

Stephanie heeft nu een baan in een museum waar ze groepen kinderen rondleidt. 'Kinderen iets leren, dat blijf ik het allermooiste vak vinden. Maar er was in de klas zó weinig ruimte voor spontaniteit. Het draaide alleen nog maar om dingen die móesten. Het voelde alsof ik een riedel afdraaide, niet alsof ik echt lesgaf.'

Voorlopig ziet Stephanie zichzelf niet voor de klas staan. 'Ik zou pas weer willen lesgeven als een deel van de administratie wordt weggehaald bij de docent, en de remedial teacher of een onderwijsassistent een deel voor z'n rekening neemt. Zodat je je als docent weer meer kunt richten op de uitvoering in de klas.'

Bent u docent en herkent u zich in het verhaal van Stephanie? Of heeft u als docent, ouder of schoolleider een andere tip voor ons? Laat het ons weten: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek