Hoogleraar De Winter: ‘We doen allemaal een beetje aan doe-het-zelf-diagnostiek’

donderdag 10 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek /

Anne de Blok

Verslaggever

anne.deblok@kro-ncrv.nl

donderdag 10 maart 2016 Leestijd: 2 min.

In ons dossier ‘de ADHD-epidemie?’ ontvangen wij tientallen e-mails van ouders die zeggen onder druk gezet te worden door school om hun kinderen medicatie te laten slikken. We leggen deze verhalen voor aan hoogleraar pedagogiek Micha de Winter: ‘De docenten gaan hier volkomen over de schreef.’

We ontmoeten Micha de Winter bij hem thuis. In onze tas een aantal brieven die ouders hebben ontvangen van scholen waar hun kinderen les krijgen. De tekst is helder: ‘Tijdens de rapportvergadering hebben wij het medicijngebruik van X besproken. De docenten dringen ten zeerste aan op gebruik van de medicatie, daar X anders in de klas niet te handhaven is.’ In een andere brief lezen we: ‘De vertegenwoordigers van de school adviseren dringend tot het inzetten van medicatie. (...) Indien dit niet het geval is, dan moet buiten de school om naar een vervolgtraject worden omgezien.’

We leggen deze brieven voor aan De Winter en zijn reactie laat niet lang op zich wachten. De Winter: 'Als ik dit zo zie - een school die adviseert tot medicatie - dan denk ik: daar moeten we niet aan beginnen. Dan zitten we echt op de verkeerde weg.'

De Winter schreef mee aan het rapport van de Gezondheidsraad waarin gesteld wordt dat er in onze maatschappij steeds minder tolerantie is voor druk en impulsief gedrag van kinderen. En dat gegeven ziet hij terug in het huidige onderwijssysteem. De Winter: ‘Scholen moeten tegenwoordig aan zoveel eisen voldoen dat als er dan een paar lastige kinderen tussen zitten er meteen sprake is van een probleem. En dat probleem moeten ze wegpoetsen. De vraag is alleen of we dat met medicijnen moeten doen? Uit dit voorbeeld blijkt eigenlijk wat ik al heel lang vrees: we doen allemaal een beetje aan doe-het-zelf-diagnostiek.’

Liever kijkt De Winter naar wat een kind nodig heeft om zijn gedrag bij te sturen, in plaats van dat gedrag als een probleem te zien. De Winter: ‘Vroeger zeiden we: dit kind is nog niet leerrijp. Of: dit kind moet wat vaker buiten zijn om zijn energie te kunnen laten gaan. Nu zeggen we: dit kind heeft een gedragsstoornis en dat moet met medicatie worden opgelost. Het lijkt wel alsof we de kinderen passend proberen te maken voor het onderwijs, terwijl we eigenlijk het onderwijs passend zouden moeten maken voor deze kinderen.’

En hoe moeten scholen dan omgaan met kinderen die daadwerkelijk te kampen hebben met een gedragsstoornis? De Winter: ‘Er zijn natuurlijk kinderen die dusdanig gedrag vertonen dat de school ze echt niet aan kan. Een school mag dan zeggen: wij hebben een probleem met dit kind en wij weten niet hoe wij ermee om moeten gaan. Maar dat vind ik iets anders dan te zeggen dat het kind om die reden aan de medicatie moet. Daar gaat nog altijd een arts over.'

Krijgen kinderen met gedragsproblemen wel de juiste ondersteuning op school? Of heeft u ook ervaring met scholen die aandringen op medicatie? Wij gaan verder met dit onderzoek. Heb je een tip voor ons? Meld het ons via tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs De ADHD-epidemie?
Verkenning Research Opnames Uitzending

455 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Anne de Blok

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In de afgelopen tien jaar is het gebruik van ADHD-medicatie verviervoudigd. In Nederland slikken momenteel ruim 250 duizend mensen pillen tegen hyperactiviteit, impulsiviteit of een korte aandachts...
Alles over dit onderzoek