Verkeer en vervoer / Bureaucratie

‘Hoezo mijn rijbewijs afgepakt omdat ik ooit een depressie heb gehad?’

vrijdag 15 februari 2019 Leestijd: 2 min.

Aafke Romeijn / Aafke Romeijn

Miranda Grit

Verslaggever

vrijdag 15 februari 2019 Leestijd: 2 min.

‘Ik wilde met een aanhanger kunnen rijden om mijn piano mee te nemen en nu is opeens mijn héle rijbewijs afgepakt!,’ vertelt muzikant en schrijver Aafke Romeijn. Haar rijbewijs werd door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) ingetrokken, totaal onverwacht.

Voor haar werk als muzikant trekt ze elke dag door het land voor optredens, met een enorme hoeveelheid aan spullen. ‘Ik wil graag een bus mét aanhanger kunnen besturen en had de lessen ervoor al genomen.’ Maar toen Romeijn het praktijkexamen voor haar rijbewijs BE bij het CBR aanvroeg, ging het mis. ‘Bij de gezondheidsverklaring kreeg ik de vraag of ik ooit gediagnosticeerd was met een psychiatrische aandoening. Daarop heb ik ja geantwoord, want ik heb in 2013 een depressie gehad, niet wetende welke enorme consequenties dat zou hebben.’

De malle molen

Romeijn kwam in de volgens haar ‘malle molen’ van het CBR terecht. Vanaf september is ze al bezig met de aanvraag. Twee keer heeft ze de huisartsenverklaring al moeten opsturen omdat het CBR deze ‘kwijt’ was geraakt. En elke keer als ze belt met de instantie staat ze meer dan een uur in de wacht. ‘Om gek van te worden, ik sta écht perplex van hoe dit gaat.’ Maar het ergste moet nog komen: twee weken geleden kreeg ze bericht dat haar héle rijbewijs ongeldig is verklaard en dat ze elke vijf jaar herkeurd moet worden. ’Bizar! Is er überhaupt een relatie tussen een depressie van zes jaar geleden en mijn rijvaardigheid? Dit maakt me echt boos.’ Uit frustratie zet ze haar verhaal op twitter:

CBR zwartboek

Haar tweet levert zoveel reacties op dat ze een zwartboek is begonnen. Ze roept mensen op om haar te mailen. In twee weken tijd hebben zo’n 150 mensen hun CBR-verhaal met haar gedeeld. ’Echt hele schrijnende verhalen van mensen die de gezondheidsverklaring eerlijk invullen en vervolgens hun rijbewijs kwijt zijn. Bijvoorbeeld iemand met autisme, en een meisje dat invult dat ze ooit is flauw gevallen en vervolgens langs een neuroloog moet of het geen epilepsie is. En al die keuringskosten moeten mensen dus vervolgens zélf betalen. Dat kan oplopen tot honderden euro’s.’

Willekeur

Ook Romeijn moet vanaf nu elke vijf jaar gekeurd worden. Het CBR heeft de wettelijke taak te toetsen of iemand geschikt is om te rijden. Er zijn strenge eisen met betrekking tot de lichamelijke en geestelijke geschiktheid om motorrijtuigen te mogen besturen. ’Natuurlijk en dat is ook heel goed. Maar wat ik het ergst vind is de willekeur. Ik heb nog nooit schade gereden. Als ik niets had gezegd, had ik nu zonder problemen tot mijn 75ste mét aanhanger heel vrolijk rondgereden.’ Vorige week heeft Romeijn gesproken met Kamerleden en haar zwartboek bij hen afgeleverd.

Schrijnende situaties

De gevolgen voor Romeijn zijn groot. ‘Ik ben totaal afhankelijk van mijn rijbewijs. Zónder kan ik mijn werk gewoon niet doen. Ik moet naar optredens kunnen rijden door het hele land. Zonder dat geen inkomsten! En met mij zijn er honderden mensen die in dezelfde problemen zitten door het CBR. Dat levert echt waanzinnig schrijnende situaties op. Dit moet echt opgelost worden!’

Verkenning Research Opnames Uitzending

118 tips

ontvangen

Dit artikel is geschreven door:

Miranda Grit Verslaggever

Vanaf de eerste uitzending van De Monitor is Miranda Grit als verslaggever betrokken bij het maken van de journalistieke verhalen waarin tips van mensen centraal staan. ‘Door het directe contact met betrokken kijkers word ik op bijzondere onderzoeksideeën gebracht waarvan ik weet; dit leeft in de samenleving. Het is bijzonder om te zien hoe er gereageerd wordt via Facebook en Twitter op de reportages die ik publiceer. Soms word ik gecorrigeerd, andere keren gecomplimenteerd. Maar elke reactie beschouw ik als waardevol om zo samen onze maatschappij nog net een beetje mooier te maken.’

Lees verder
@mirandagrit

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Ellenlange wachttijden, dossiers die ‘kwijt ’raken en onnodig hoge kosten bij herkeuringen. Er zijn heel wat klachten over het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), de instantie die toetst...
Alles over dit onderzoek