Algemeen / Algemeen

Hoe misleidend zijn de gegevens over het rijbereik van elektrische auto’s?

zondag 31 juli 2016 Leestijd: 4 min.

Fotocredit: Dreamstime /

Daan Jansen

Verslaggever

zondag 31 juli 2016 Leestijd: 4 min.

Onze oproep over het rijbereik van elektrische auto’s levert niet alleen veel reacties op, maar ook veel discussie. Een tipgever meldde zich bij ons omdat hij gefrustreerd is dat zijn volledig elektrische auto niet de actieradius heeft die hem door de dealer beloofd is. ‘Gaat De Monitor nu iets 'onderzoeken' wat iedere test van elektrische auto's al heeft uitgewezen?’, vraagt iemand op Twitter zich af.

Het antwoord daarop is nee. Het is inderdaad alom bekend dat het officieel opgegeven rijbereik niet gehaald wordt. Dat wordt overigens bevestigd door bijna alle mensen die op onze oproep reageren, zoals Hylke Feenstra:

‘Ik herken de problemen wel. Mijn auto zou ‘tot 80 kilometer’ op de accu moeten kunnen rijden. In de zomer haal ik amper 65 (bij normaal rijgedrag) en in de winter is het na 40 al voorbij’, schrijft een bezitter van een Opel Ampera. Omdat die auto een range-extender op benzine heeft, komt hij er nooit mee stil te staan.

Een Nissan Leaf-rijder sluit zich aan bij de kritiek: ‘Nissan beweert dat een afstand van 160 km haalbaar moet zijn. We hebben de Nissan nu een jaar, en er met verschillende omstandigheden mee gereden, maar ik ben nog nooit ook maar in de buurt van de 160 km gekomen. Bij heel voorzichtig rijden schat ik de maximale range op zo’n 120 km.’

Genuanceerd beeld

Maar het beeld wordt ook door vele tipgevers genuanceerd. ‘Het moet eens gedaan zijn met alle merken/elektrische wagens over één kam te scheren’, schrijft een Tesla-rijder. Uit onze inventarisatie blijkt er inderdaad verschil te zitten per merk. Het ene merk wijkt meer af dan de andere en sommige fabrikanten communiceren eerlijker over het rijbereik dan de andere. Vooral verschillende eigenaren van een Tesla willen ons laten weten dat zij zeer tevreden zijn, ook over het rijbereik. Die is bij de Tesla verreweg het grootst, maar toch ook weer niet zo groot als de officiële cijfers beweren. Maar omdat de Tesla nog altijd wel 300 kilometer rijdt, levert dat zelden problemen op volgens onze tipgevers.

Dat ook de Tesla niet het aantal kilometers kan rijden zonder op te laden zoals opgegeven wordt, ligt volgens verschillende tipgevers niet aan de fabrikant. ‘De opgegeven range is inderdaad niet haalbaar, maar dat is met een benzineauto ook niet zo. Ligt vooral aan de Europese norm hiervoor. Kijk maar eens naar de Amerikaanse norm, die ligt veel dichterbij de waarheid.’

NEDC-test

Een aantal tipgevers wijst ons dus op de ‘officiële’ Europese NEDC-test die gebruikt wordt om vast te stellen wat de uitstoot en het verbruik van een auto is. Die deugt niet, zoveel is ons duidelijk. Het zou de typische Europese rijomstandigheden weerspiegelen, maar door verschillende autojournalisten is al aangetoond dat daar niks van klopt. Er wordt onder meer met een te lage snelheid getest, traag opgetrokken, speciale banden met weinig weerstand gebruikt en de grille en naden worden afgeplakt. ‘De cyclus die Europa hierbij verzonnen heeft slaat echt h-e-l-e-m-a-a-l nergens op’, mailt een tipgever.

Die test ligt al wat jaren onder vuur en een verbeterde test is ook al weer jaren geleden aangekondigd, maar laat langer op zich wachten dan gedacht. Zeker na het dieselschandaal van Volkswagen is de roep om een accurate test vergroot. De tevreden eigenaar van een Renault Zoe vat het als volgt samen: ‘Is de actieradius uit de folder misleidend? Jazeker! Echter, de klachten dienen in Brussel ingediend te worden. Zouden de autoverkopers meer kunnen doen om potentiële kopers beter geïnformeerde keuzes te maken? Als ze zelf die scholing gehad hebben zeker wel. Zou iemand die 30 mille voor een auto uitgeeft zelf ook onderzoek moeten doen? Lijkt mij wel.’

Eigen verantwoordelijkheid

Daar wordt een interessant punt opgeworpen. Wat is de verantwoordelijkheid van jou zelf als consument om je te verdiepen in het product dat je aanschaft? En welke verantwoordelijkheid heeft de verkoper van het product om reële informatie te verschaffen? En ja, de gegevens die voortkomen uit de NEDC-test zijn de officiële gegevens waar je volgens de Europese regels mee mag werken, maar ook verkopers en fabrikanten moeten weten wat de beperkingen zijn van deze informatie. Zij weten heus wel dat die kilometers niet representatief zijn voor de werkelijkheid.

Onze eerste tipgever die zijn beklag deed over het rijbereik van zijn volledig elektrische auto, had zich wel degelijk goed voorbereid. Hij wist dat het rijbereik van 199 kilometer waarmee geadverteerd werd niet gehaald zou worden. Maar hij vroeg de verkoper expliciet of het veel lagere aantal van 130 kilometer woon werk verkeer wel gehaald zou worden. Anders wilde hij de auto niet kopen. ‘Dat was een harde eis. Ze hebben me de auto toch verkocht,' aldus onze eerste tipgever.

Toen in de praktijk bleek dat er niet voldaan werd aan zijn eis, trok hij aan de bel bij de dealer en de importeur. Maar dat leverde geen bevredigende oplossing op en dus bleef hij achter met een product dat niet deed wat hem beloofd was.

Misleiding

Hoe misleidend is dit nu? Mag je een eerlijk antwoord verwachten als je expliciet vraagt wat je kunt verwachten, los van wat de zogenaamde ‘officiële’ gegevens uit de NEDC-test zijn? Een andere Opel-rijder vindt van wel: ‘Uitgebreidere info bij aankoop is zeker gewenst.’

Een andere tipgever kan daarin goed vergelijken: ‘Wij zijn in het bezit van 2 elektrische auto’s, een Nissan Leaf en een Tesla Model S. Ik ben nog nooit gestrand, niet met de Leaf en niet met de Tesla. Persoonlijk vind ik de reclame-uitingen van Nissan misleidend. Zeker waar het gaat om de vraag van ‘haal ik het niet of haal ik het wel’ is het gebied tussen de 100 en 200 km cruciaal.’

Vervolg onderzoek

We gaan door met ons onderzoek en willen weten in hoeverre je eerlijkheid kan eisen van een verkoper van een elektrische auto. Is het juridisch toegestaan om een auto te verkopen met de belofte dat die een rijbereik van 130 kilometer heeft en als die dat niet blijkt te hebben het probleem dan bij de koper neer te leggen? En hoe staat het inmiddels met de verbeterde Europese test? Waarom is die er nu nog niet?

Kunt u ons helpen bij ons onderzoek, laat het dan weten via tip insturen. Ook als u ervaringen heeft met de aanschaf van zo’n volledig elektrische auto. Bent u misleid of juist heel goed voorgelicht? We horen alle soorten ervaringen graag! Wordt vervolgd.

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen Verslaggever

Daan Jansen stort zich het liefst op verhalen van mensen die tastbaar in de problemen zijn gekomen door falend beleid. Hij wil complexe systeemfouten in onze samenleving inzichtelijk maken voor iedereen, en gaat daarbij de confrontatie met verantwoordelijken niet uit de weg. Met zijn onthullingen hoopt hij te kunnen bijdragen aan een oplossing voor gedupeerden, zodat de samenleving er een stukje beter van wordt.

Lees verder
@daanpj

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht herkent u een verhaal, heeft u iets vergelijkbaars meegemaakt, of kunt u ons meer inzicht geven over een bepaald onderwerp. Zo kunnen we uiteindelijk met een aantal van deze tips weer een nieuw onderzoeksdossier openen. Blijf ons dus vooral tippen. Want ons onderzoek begint bij u.

Alles over dit onderzoek