Onderwijs / Onderwijs

Hoe ga jij om met hoogbegaafde kinderen in jouw klas?

dinsdag 15 mei Leestijd: 1 min.

Leeg schooltafeltje / ANP

Saskia Adriaens

Verslaggever

dinsdag 15 mei Leestijd: 1 min.

‘Het probleem is duidelijk: scholen zijn niet in staat om te signaleren wat bepaalde leerlingen nodig hebben,’ zegt Lianne Hoogeveen, ontwikkelingspsycholoog en hoofd van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek. Volgens haar moet er veel meer kennis en kunde komen bij leerkrachten om hoogbegaafde leerlingen verder te helpen. ‘Het gaat erom dat álle kinderen leren. Dat betekent ook dat ze soms iets niet kunnen. Ze moeten uitgedaagd worden.’

Voor ons onderzoek naar hoogbegaafdheid in het onderwijs komen we in contact met tientallen ouders van wie de kinderen zijn vastgelopen op school, omdat ze niet genoeg uitgedaagd werden. Wij vragen ons af in hoeverre er genoeg aanbod is op school voor die hoogbegaafde leerlingen. Hoogeveen is kritisch: ‘Ik weet dat leerkrachten het beste voor hebben met alle leerlingen, maar over hoogbegaafde kinderen wordt vaak gedacht: ‘Die komen er toch wel, want ze zijn slim genoeg.’

Een basisschooljuf mailt ons: ‘Iedereen doet zijn best, maar kan dit er vaak niet bij doen. In een klas van 28 leerlingen kun je niet ook nog dat hoogbegaafde kind extra begeleiden. Op de Pabo leer je überhaupt niks hierover.’

We spreken ook met vader Wiljo, die drie hoogbegaafde dochters heeft. De middelste gaat naar een speciale school voor hoogbegaafden. Voor de jongste dochter vragen ze aan de directeur van een reguliere school hoe ze het moeten aanpakken met haar. ‘Die directeur gaf toen toe dat ze niet alle kinderen kunnen bieden waar ze behoefte aan hebben. Daarom hebben we besloten om onze jongste dochter ook  naar een hoogbegaafde school te laten gaan.’

Onderwijs / Onderwijs

Hoe ga jij als leerkracht om met hoogbegaafde leerlingen?

We zijn benieuwd hoe leerkrachten en schooldirecteuren kijken naar kinderen die vastlopen in het onderwijs door begaafdheidsproblematiek. Kun jij als leerkracht genoeg betekenen voor die hoogbegaafde leerling? Of merk je dat kennis of middelen ontbreken om dat goed te doen? Zijn de zogenoemde plusklassen voor deze kinderen toereikend genoeg? We horen het graag.
Deel jouw ervaring

Saskia Adriaens

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek