‘Het ontbreekt in ons land aan een goed onderwijssysteem’

woensdag 23 december 2015 Leestijd: 1 min.

Schermafbeelding 2015-12-22 om 17.45.12 /

Saskia Adriaens

Verslaggever

saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

woensdag 23 december 2015 Leestijd: 1 min.

De werkdruk in het basisonderwijs is niet ontstaan door een systeemfout. 'Het ligt eerder aan het ontbreken van een onderwijssysteem.’ Dat stelt althans Jelmer Evers, die zichzelf onderwijsactivist noemt. Hij schreef meerdere boeken over het Nederlandse onderwijssysteem en hoopt ook de politiek wakker te kunnen schudden. We spreken hem voor ons dossier Onderwijs.

Evers is zelf geschiedenisdocent op de middelbare school Unic in Utrecht. Parttime, want hij is verder vooral druk met boeken schrijven en landen bezoeken waar het onderwijssysteem volgens hem wél goed geregeld is. In zijn boek ‘Het Alternatief’ uit 2013 laat Evers al zien dat de afrekencultuur het onderwijs niet ten goede is gekomen en dat die verantwoording leidt tot vernauwing in het onderwijs: lesgeven om het testen.

De werkdruk voor docenten is daarmee toegenomen. ‘Van scholen en leraren wordt gevraagd om zich te verantwoorden in de meest bureaucratische zin van het woord.’ In zijn meest recente boek ‘Flip the System’ laat hij zien waarom docenten meer inspraak moeten krijgen.

In het gesprek dat wij met hem hebben, pleit hij vooral voor een efficiëntere manier van werken op scholen. ‘In Nederland geven we, internationaal gezien, de meeste lesuren. Terwijl niet bewezen is dat dat de kwaliteit ten goede komt. Ik zou dus vooral pleiten voor minder lesuren zodat docenten meer tijd over hebben voor het goed voorbereiden. En dan hebben we ook nog heel grote klassen vergeleken met het buitenland.’

Creativiteit en autonomie zijn volgens de onderwijsactivist sleutelwoorden om als docent goed te zijn in je vak. En juist die twee eigenschappen worden de kop ingedrukt door de verantwoordingsdruk die docenten voelen. ‘Docenten worden vooral als uitvoerder gezien. Dat is er de afgelopen jaren ingeslopen. Vroeger had je als leraar je eigen koninkrijkje, dat was misschien ook niet goed. Maar nu hebben docenten nauwelijks nog inspraak.’

Denk je ook dat dit de oplossing is om werkdruk in het basisonderwijs op korte termijn op te lossen? Of heb je andere tips voor ons onderzoek? We horen het graag! Mail: tip insturen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek