Natuur en milieu / De Plasticplaag

Portret De Plasticplaag

‘Het milieu is alleen belangrijk als marketinginstrument’

maandag 17 juni 2019 Leestijd: 2 min.

Vrouw doet boodschappen / ANP

Karen Geurtsen

Redacteur

maandag 17 juni 2019 Leestijd: 2 min.

Het prijskaartje. Dat is waar de meeste fabrikanten naar kijken als ze een verpakking uitzoeken voor hun nieuwe sausje of shampoo. En het milieu? Daar geven ze niet om. Ditmaal is het een consultant uit de levensmiddelenindustrie die ons weet te vinden met zijn verhaal. Zijn grootste bron van ergernis? Een klant met zonnepanelen en een prutverpakking.

Voor ons onderzoek naar de Plasticplaag praten we graag met mensen die met plastic werken. Jan* stuurt ons een berichtje dat hij dagelijks met verpakkingen te maken heeft en zich dikwijls ergert aan de houding van fabrikanten. We bellen hem op om zijn verhaal te horen. 

lees ook: Van colaflesjes tot kunstvagina’s: onze wateren liggen bezaaid met zwerfplastic zondag 12 mei

‘Ze kiezen toch voor de goedkoopste’
Jan adviseert bedrijven als ze producten op de markt willen brengen. Hoe ontwikkelen ze een product? En hoe voldoen ze aan de regels? Al 15 jaar komt hij bij fabrikanten over de vloer om ze te helpen met die vragen. Zijn naam mogen we niet publiceren, omdat hij bang is om de relatie met zijn klanten op het spel te zetten. Maar hij wil wel wat vertellen over wat hij tegenkomt. En over zijn grootste bron van ergernis.

‘Dan zit ik bij een klant en dan zie ik daar van die mooie schermpjes hangen met hoe duurzaam ze wel niet zijn. Hoeveel energie ze opwekken met hun zonnepanelen.’ Maar dat is toch hartstikke mooi? Wat is dan het probleem? Jan: ‘Zeker. Maar als we het dan 10 minuten later over de verpakking van hun product hebben, kiezen ze toch voor het goedkoopste. Dat stoort me.’

Fabrikant kiest voor luxe tomaatjes en zware sausemmers
Consultant Jan is zelf nogal betrokken bij het milieu, dus hij baalt ervan dat veel van zijn klanten dat niet zijn: ‘Het milieu is alleen belangrijk als marketinginstrument. Terwijl er juist bij verpakkingen veel milieuwinst te halen is.’ Jan meent dat als we kwalitatief goede verpakkingen gebruiken, deze ook goed te recyclen zijn. Daarmee zouden we dus minder plastic afval veroorzaken.

‘Vaak kiezen fabrikanten voor zwarte verpakkingen. Zoals bij tomaatjes of deodorant. Zwart straalt luxe uit, is de marketingoverweging. Maar zwart plastic is juist heel lastig te recyclen, zeg ik dan. Dat kunnen die recycleapparaten niet herkennen. Toch kiest de klant voor zwart.’ Een ander voorbeeld dat Jan geeft, zijn emmers. ‘Je kent ze wel, van die 8 liter-emmers voor sauzen en zo voor de horeca. Dan heb je 1 emmer die weegt 900 gram en is slecht te recyclen. En een andere, duurdere emmer die weegt 800 gram en is goed te recyclen. Waar denk je dat de fabrikant voor kiest?’

‘Goed PET kun je prima recyclen’
Jan denkt dat er enorme milieuwinst te behalen valt als we fabrikanten aanmoedigen voor de goede verpakking te kiezen. ‘Deze fabrikanten zetten heel veel om, dus als het je lukt om ze verpakkingen van hoge kwaliteit te laten gebruiken, dan zet je een grote stap. Goed PET kun je namelijk prima recyclen.’ Seepje en Marcels Green Soap vindt Jan voorbeelden van fabrikanten die wel gaan voor een goede verpakking. ‘Maar die zijn dan ook duurder dan de gewone variant.’

lees ook: ‘Ik kom nooit producten tegen van gerecycled plastic. Alleen grijze vuilniszakken’ woensdag 05 juni

Het laagwaardige plastic dat nu veel gebruikt wordt voor het verpakken van levensmiddelen, heeft geen waarde voor fabrikanten, meent Jan. ‘Als een fabrikant bijvoorbeeld een batch heeft van een product waar iets mis mee mis, wat niet goed genoeg is voor de verkoop, dan moet hij er vanaf. Dan is de verpakking die eromheen zit afval zonder waarde, en dus alleen maar een kostenpost. Daar is de achterdeur goed voor.’ Met de achterdeur bedoelt Jan het goedkoop en illegaal laten afvoeren. Gebeurt dat echt? ‘Die verhalen hoor ik wel ja. Dat gaat dan per schip ver weg. Wanneer dat gebeurt, zeg ik die klant gedag.’

*Jan is een gefingeerde naam.

Verkenning Research Opnames Uitzending

De Plasticplaag

Uitzending

Meer weten over waar ons plastic afval belandt? Kijk dan zondag 13 oktober naar De Monitor op NPO2!

Deel jouw ervaring 32 andere artikelen in onderzoek

138 tips

ontvangen

Natuur en milieu / De Plasticplaag

Oproep

Werk jij in de plasticbranche? En herken je Jans verhaal? Jouw tip helpt ons onderzoek verder! Deel ‘m hier.
Deel jouw ervaring

Karen Geurtsen

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Karen Geurtsen Redacteur

Als vragen stellen je hobby is, dan is er geen betere baan dan onderzoeksjournalist. Daar kwam Karen Geurtsen achter toen ze na haar studies Europees Beleid en Journalistiek & Nieuwe Media stage liep bij weekblad HP/De Tijd. Voor de vraag hoe de PVV werkelijk in elkaar stak, ging zij undercover. Dat resulteerde in een hoop discussie, een boek en een nominatie voor de Mercurs (2010). Na een korte uitstap naar het bedrijfsleven zit ze sinds 2016 zit bij de KRO-NCRV. Karen: 'Het mooie aan De Monitor is dat je het publiek helemaal mee kunt nemen in je eigen zoektocht.’

Lees verder
@karen_geurtsen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Plastics zijn in één woord fantastisch. We gebruiken ze voor onmisbare producten als brillen, babyflessen en injectienaalden. Ook gebruiken we ze voor ons luxe leven...
Alles over dit onderzoek