'Het is een bittere pil, maar soms moet je een vordering afschrijven'

woensdag 20 april 2016 Leestijd: 2 min.

Maarten Bloemers_1 /

Yvonne Verkaik

Redacteur

yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

woensdag 20 april 2016 Leestijd: 2 min.

Eerder melden we al dat er volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het nodige misgaat in de incassobranche. De klachten lopen uiteen: geen begrip voor de situatie en te hoge kosten. Het zijn geen incidenten, zo stelt de ACM vast. Hoe werkt die branche? Hoe wordt er gedacht? Via Twitter komen we voor het Dossier Schulden in contact met Maarten Bloemers, hij is eigenaar van incasso-startup KasCo. Hij legt ons graag uit waar het volgens hem in de branche om draait. En vooral hoe het anders kan.

Eén van de grootste problemen in de incassobranche is volgens Bloemers dat iedereen zich op de markt kan begeven. En ook wordt er volgens hem niet altijd goed genoeg onderzocht of een factuur wel klopt.


Verdienmodel omgedraaid
Bloemers pakt het anders aan dan de traditionele incassobureaus, zo vertelt hij. ‘Die proberen vooral zoveel mogelijk dossiers te behandelen. Op die manier kunnen ze zo veel mogelijk incassokosten incasseren.’ In het systeem zit daardoor een perverse prikkel volgens de ondernemer. ‘Wij werken precies andersom, met een abonnementsprijs, ongeacht de hoeveelheid incasso’s die we daarvoor uitvoeren. En als er incassokosten in rekening worden gebracht, gaan die terug naar het bedrijf dat ons inhuurt. Dus het grote verschil is dat ‘het voorkomen is beter dan incasseren’ bij ons echt gevat is in het verdienmodel. Ik zal om economische redenen voorkomen om zoveel mogelijk incasso’s te behandelen.’

‘Bellen, bellen, bellen’
Dat doet hij door al aan de voorkant goed te kijken of zijn opdrachtgevers –de bedrijven- hun zaakjes op orde hebben. Hij noemt het voorbeeld van sms-abonnementen waarbij mensen niet weten wat de voorwaarden zijn. ‘Als mensen dan een huizenhoge factuur krijgen dan zijn ze daar verbolgen over. In mijn optiek terecht, want ze zijn in het ootje genomen.’ Traditionele incassobureaus pakken die vorderingen volgens Bloemers vaak gewoon op en gaan daarmee aan de slag: ‘Bellen, bellen, bellen, brieven sturen, brieven sturen, brieven sturen. En we zien wel wat eruit komt. Bij ons zou dat bedrijf die dergelijke abonnementen verkoopt niet eens mogen factureren.’

Het klinkt allemaal mooi, maar ook zijn bedrijf KasCo zal te maken krijgen met mensen die schulden maken en die niet kunnen betalen. ‘In sommige gevallen is het beter om de vordering dan af te schrijven,’ zo stelt hij vast.


**Dossier Schulden**
Zondag 24 april meer over de incassobranche in de uitzending, 22:35 uur NPO2. Ook informatie voor dit dossier? Laat het ons weten via [demonitor@kro-ncrv.nl](mailto:demonitor@kro-ncrv.nl)

Lees meer over

Werk en inkomen Schulden

We zoeken nog meer informatie over dit onderwerp. Help ons mee!

We spreken met diverse zzp'ers, schuldhulpverleners en advocaten voor ons onderzoek.

67 mensen vinden dit onderwerp interessant voor een uitzending

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Krijgen zzp'ers met schulden via gemeentes wel altijd de hulp waar ze recht op hebben?
Alles over dit onderzoek