Wet-en regelgeving / Politie Online

Heineken niet blij met politie-tweets over ‘ziekte van Heineken’

woensdag 10 januari 2018 Leestijd: 1 min.

Een politieagent neemt een blaastest af tijdens en grote controle actie. / ANP

Daan Jansen

Verslaggever

woensdag 10 januari 2018 Leestijd: 1 min.

Bierbrouwer Heineken is niet blij met de tientallen tweets van politieagenten waarbij dronken mensen ‘de ziekte van Heineken’ worden toegedicht. In een reactie laat een woordvoerder weten: ‘Dit is uiteraard niet iets waar wij mee geassocieerd willen worden.’

In het onderzoek Politie Online bekijken we hoe agenten zich online gedragen. Daarbij concentreren we ons vooral op het feit dat de politie privacygevoelige informatie online zet. Zoals adressen van verdachten en slachtoffers die via foto’s en video’s herleidbaar zijn. Tijdens onze zoektocht komen we dus ook tweets over openbare dronkenschap tegen.

In eerste instantie lijkt het een incident van een agent die op Twitter de grapjas wil uithangen. Maar als we verder zoeken komen we 30 vergelijkbare berichten met vaak de hashtag #ziektevanheineken tegen. Opvallend is dat de tweets verspreid zijn over het hele land, van Venray tot Rotterdam en van Noordwijk tot Ermelo. Ook duiken er incidenteel varianten op zoals ‘het syndroom van Grolsch’ en ‘de ziekte van Bavaria’.

Is dit afgesproken werk? Wil de politie hiermee de taal van de burger aanslaan? Een tweet van de Politie IJmond doet vermoeden dat het meer dan een lokaal geintje is, want ze betitelt het als ‘vakterm’:

We hebben uiteraard de politie om een reactie gevraagd, maar die wil vooralsnog niet ingaan op de joviale teksten over de overmatig beschonken mensen. Heineken is in ieder geval ‘not amused’ over de link tussen hun merk en dronkenschap. ‘Heineken heeft al jaren een helder alcoholbeleid waarbij zowel het stimuleren van verantwoorde alcoholconsumptie als het tegengaan van alcoholmisbruik centraal staan. Het is ons doel om een matige, verantwoorde alcoholconsumptie de norm te laten zijn,’ aldus Heineken.

lees ook: Wijkagent Nijmegen: ‘Via Twitter rolde ik een dildobende op’ donderdag 02 november

Verkenning Research Opnames Uitzending

39 tips

ontvangen

19 experts gesproken

We zoeken (strafrecht)advocaten die ervaring hebben met cliënten die door de politie herkenbaar op social media zijn gezet.

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De politie begeeft zich niet alleen op straat, maar de laatste jaren ook steeds meer online. Er worden politieberichten op internet geplaatst en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twi...
Alles over dit onderzoek