Hartpatiënt wacht bijna tien weken op operatie: ‘Ik vind het onmenselijk’

dinsdag 30 oktober 2018 Leestijd: 2 min.

Wegwijzers naar de spoedeisende hulp of de huisartsenpost. / ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Yvonne Verkaik

Redacteur

yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

dinsdag 30 oktober 2018 Leestijd: 2 min.

We komen in contact met Pauline*, al sinds haar dertigste hartpatiënt. Nu midden veertig, heeft een leuke baan en een jong gezin. Ze stond bijna tien weken op de wachtlijst voor een bypassoperatie. ‘Na zeven weken was ik aan de beurt. Ik lag al in het ziekenhuis, maar werd weer naar huis gestuurd omdat er geen plek was op de Intensive Care. En toen duurde het nog twee weken voordat ik echt geholpen werd.‘   

Pauline mailt ons in het onderzoek Crisis in het ziekenhuis waar we de oorzaken en gevolgen van de personeelstekorten in de acute zorg onderzoeken.  ‘Ik ben altijd erg tevreden geweest over de artsen en verpleegkundigen in het ziekenhuis. Ze zijn heel kundig, hebben er ook voor gezorgd dat ik als hartpatiënt nog een kindje kon krijgen. Dus daar ben ik ze heel dankbaar voor’, vertelt ze.  

Impact op naasten

Ze wil het ziekenhuis dus zeker niet in een kwaad daglicht stellen, maar de lange wachttijd en de op het laatst afgezegde operatie hebben persoonlijk wel veel impact gehad op haar én op haar gezin. ‘Dat vond ik wel onmenselijk, zeker voor mijn naasten.  Het is geen lichte ingreep zo’n bypassoperatie, dus mijn familie, man en mijn dochter maakten zich daar natuurlijk zorgen over. De avond voor de operatie was mijn dochter ontroostbaar omdat ze het zo spannend vond dat haar moeder geopereerd werd. En als je dan gewoon weer thuiskomt en er is nog niets gebeurd dan is dat moeilijk uit te leggen’, vertelt Pauline.

Weinig energie

De weken dat Pauline aan het wachten is op de operatie moet er van alles geregeld worden om het gezin te laten draaien. ‘Ik kon niet veel meer, van de woonkamer naar de keuken lopen was me al te veel’, licht ze toe. ‘Ik had bijna geen zuurstof meer en voelde me misselijk bij inspanning.’ Haar dochter van school halen of naar de sport brengen is er niet meer bij. ‘Daar hadden we dus een heel schema voor met mensen uit de buurt die insprongen’, aldus Pauline.

Ambulance

Op een dag voelt ze zich zo slecht dat ze uiteindelijk de ambulance belt, omdat ze vreest dat het misgaat. In het ziekenhuis worden onderzoeken gedaan, maar wordt ze toch weer naar huis gestuurd. Pauline: ‘Blijkbaar was het nog niet spoed genoeg’.  En het wachten gaat weer door.

‘Machinefabriek’

Na bijna tien weken op de wachtlijst is Pauline dan uiteindelijk toch echt aan de beurt. De operatie loopt voorspoedig en na vijf dagen is ze alweer thuis. Toch merkt ze vlak na de operatie dat de druk op het personeel en het beperkte aantal beschikbare bedden hoog is. ‘Dat hoorde ik het personeel ook meermaals zeggen. “We hebben geen bed, we liggen vol. Wie is het beste? Dan kunnen we die doorschuiven.” Blijkbaar was ik dat dan want ik werd vrij snel van de ene naar de andere afdeling verplaatst. Het voelde af en toe wel een machinefabriek.‘

Gelukkig gaat het nu, een aantal maanden na de operatie, goed met Pauline. ‘Het is allemaal goed gekomen’, vervolgt ze. ‘Ik voel me top.‘ 

* Dit is een gefingeerde naam, echte naam is op de redactie bekend. 

Wil jij op de hoogte blijven van ons onderzoek? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.

Lees meer over

Gezondheid en zorg Crisis in het ziekenhuis
Verkenning Research Opnames Uitzending

Crisis in het ziekenhuis

Uitzending

Ziekenhuizen werken met computersystemen die slecht met elkaar praten. Als jij in ziekenhuis A vaak komt en ze weten daar alles van je, maar je wordt in ziekenhuis B met spoed opgenomen, kan de arts daar vaak niet zien wat er allemaal al van jou bekend is. Waarom is dat erg? En hoe kan het dat in 2019 dit nog niet goed werkt? Wij zoeken het uit.

Deel jouw ervaring 53 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 08 september 2019 om 22:40  NPO2

262 tips

ontvangen

Gezondheid en zorg / Crisis in het ziekenhuis

Herken je je in dit verhaal?

We zijn op zoek naar patiënten die ook lang op de wachtlijst staan voor een (hart)operatie. Of zelfs zoals Pauline vlak voor de operatie weer naar huis gestuurd zijn. Welke impact had dat op jou? We horen graag je verhaal!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Na twee uitzendingen over de personeelstekorten gaan we nu de problemen bij de uitwisseling van patiëntengegevens onderzoeken.
Alles over dit onderzoek