Natuur en milieu / Geluidsoverlast

Reportage Op (geluids)controle met de politie

Harley-rijder aangehouden voor geluidstest: ‘Het mooiste is natuurlijk open pijpen, maar ja… dat mag niet’

dinsdag 05 november 2019 Leestijd: 3 min.

Harley-rijder aangehouden voor een geluidsmeting / foto: De Monitor

Marjolein Schut

Redacteur

dinsdag 05 november 2019 Leestijd: 3 min.

Het is ochtendspits als de politie op een uitvalsweg bij Lelystad de eerste motor aanhoudt voor geluidsoverlast. Een motorrijder op een luidruchtige zwarte Kawasaki, wordt naar een binnenterrein geloodst voor een geluidsmeting. ‘Het geluid is te hard,’ constateert politieagent Jacob de With puur op gehoor.

We zijn bij een politiecontrole voor de uitzending geluidsoverlast van motoren. De With is vandaag de agent van dienst die het geluidsniveau van luidruchtige motoren meet. ‘Er zit geen einddemper in,’ ziet hij meteen als hij de uitlaat van de Kawasaki inspecteert.

Geluidsmetingen zijn geen dagelijkse praktijk voor de politie. Het afgelopen jaar werden in heel Nederland slechts 100 bonnen uitgeschreven aan motorrijders na zo’n meting. Wellicht komen er daar vandaag nog enkele bij.

Oude motoren: meer lawaai toegestaan

Een geluidsmeting blijkt een tijdrovende bezigheid. Voordat überhaupt gemeten kan worden, moet eerst worden vastgesteld hoeveel decibellen de Kawasaki mag produceren. Voor elk motortype geldt namelijk een andere geluidsnorm. En oudere motorfietsen hoeven aan minder strenge geluidseisen te voldoen dan nieuwe motoren. ‘De milieueisen worden namelijk steeds strenger,’ legt de agent uit.

Koffertje met meetapparatuur van de politie

De With voert op zijn mobiel het kentekennummer van de Kawasaki in, scant het nummerbord en verwerkt de gegevens in een draagbare computer. 94 decibel, is de uitkomst van de rekensom. Meer lawaai mag de motor dus niet maken.

Dan is het tijd voor de meting. Daarvoor gebruikt De With vandaag nieuwe, verbeterde geluidsapparatuur. Hij zet een statief neer met een microfoon, precies 50 centimeter van de uitlaat verwijderd. ‘Dan moeten we zo even kalibreren.’ Alles moet precies volgens een bepaalde systematiek gemeten worden. ‘Nu ga ik de motor starten en gas geven.’ Maar dan geeft de computer een foutmelding. ‘Ik krijg hier geen geldige meting uit, omdat het toerental van de motor niet snel genoeg omlaag gaat. Dat is soms frustrerend.’ 

Een gelukje dus voor de motorrijder, die er deze keer vanaf komt met een waarschuwing. ‘Je uitlaat voldoet niet aan de eisen. Ik hoop je eigenlijk niet meer te zien met een herrie-uitlaat. Schaf een dB-killer (demper, red.) aan of koop een goeie uitlaat!,’ is het dringende advies van de agent.

‘Liefste dat alles lekker klapt’

Microfoon meet het geluid van Kawasaki

En dan wordt er een Harley Davidson van de weg gehaald. 93 decibel wordt er gemeten en dat is precies wat een motor van dat type aan geluid mag produceren. De berijder, een man met lang haar en typerende Harley-look, is opgelucht: ‘Nou mooi, dat scheelt weer geld.’ ‘Maar,’ geeft hij toe, ‘het liefste zou ik hebben dat alles lekker klapt. Het mooiste is natuurlijk open pijpen, maar ja dat mag niet. Ik had hiervoor een andere motor, een Intruder, en daar zaten geen dempers op. Die knalde er aardig op los. Gelukkig werd ik nooit aangehouden.’

Positieve uitslag van geluidsmeting

‘Geslaagd? Onbegrijpelijk’

‘Ik vind het geluid wel lekker, zegt de derde motorrijder die wordt aangehouden. Hij rijdt op een zware felrode Ducati. De man is duidelijk liefhebber van motorgeluid. ‘Het is een standaarduitlaat, een beetje sportief.’ Wat dat inhoudt? ‘Een beetje herrie,’ lacht de man.

Motorrijder krijgt uitslag van geluidsmeting

En dan is het moment van de waarheid voor de Ducati-rijder. Een bonnetje met de resultaten wordt tergend langzaam door de draagbare computer uitgeprint. Voor beide uitlaten geeft de meter 100 dB aan, terwijl de Ducati zelfs 106 dB aan geluid mag produceren. Ruim binnen de normen dus. De man klinkt bijna teleurgesteld. ‘Geslaagd? Onbegrijpelijk!’

‘Geluidscontroles geen prioriteit’

De politie zit er volgens de Ducati-rijder bepaald niet bovenop met geluidscontroles. ‘Nee, absoluut niet. Dit is de eerste keer dat ik getest word. Ik rijd al een jaar of tien.’ ‘Klopt,’ beaamt Egbert-Jan van Hasselt, portefeuillehouder verkeersveiligheid bij de politie. Vlak na de politiecontrole gaan we bij hem langs voor een interview op het politiebureau. ‘Zijn er klachten over geluidsoverlast op bepaalde plekken, op bepaalde tijdstippen, dan willen we daar nog weleens actie op ondernemen. Dan gaan we dat controleren. Maar dit heeft niet de hoogste prioriteit vergeleken met andere zaken als de verkeersveiligheid.’

Slechts 100 boetes na geluidsmeting

Naast de 100 boetes die na zo’n geluidsmeting werden uitgedeeld worden er ook motorrijders op de bon geslingerd zónder meting maar puur op het gehoor van de politieagent. Rond de 1500 keer bekeurden agenten bestuurders van motorvoertuigen – dus inclusief auto’s en brommers – zonder dat zij daar een meting voor uitvoerden. Hoeveel daarvan motorrijders betreft? ‘Dat wordt niet bijgehouden.’

Motorrijders hebben dus niet zo heel veel te duchten van de politie, tot frustratie van bewoners die zich ergeren aan luidruchtige motoren. Van Hasselt: ‘Alleen maar handhaving is ook niet de oplossing. Ook al zouden we het vertienvoudigen, dan nog blijft de kans klein dat je gecontroleerd wordt. Je kunt ook aan voorlichting denken en in gesprek gaan met motorverenigingen om dat aspect onder de aandacht te brengen.’

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van ons onderzoek naar geluidsoverlast? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

De uitzending over geluidsoverlast van motoren is 10 november te zien om 22.40 uur op NPO2.

Verkenning Research Opnames Uitzending

Geluidsoverlast

Uitzending

De uitzending over geluidsoverlast van motoren is 10 november om 22.40 uur op NPO2.

Deel jouw ervaring 42 andere artikelen in onderzoek

567 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Onze moderne wereld is te lawaaiig: vooral de overlast van verkeer is voor veel mensen een bron van irritatie. Een van de grootste verkeersergernissen: de herrie van ronkende en scheurende motorrijder
Alles over dit onderzoek