Interview geweld tegen hulpverleners

Haperende internetverbinding soms al genoeg om monteur te bedreigen

maandag 02 november 2020 Leestijd: 2 min.

GettyImages / GettyImages

Miranda Grit

Verslaggever

miranda.grit@kro-ncrv.nl

maandag 02 november 2020 Leestijd: 2 min.

“Als vader van twee kleine kinderen maak ik me zorgen maar als baas van een bedrijf in agressiealarmering doen we goede zaken in deze tijd. Helaas voor de samenleving zien we de aanvragen stijgen.” In ons onderzoek naar geweld tegen hulpverleners en hoe we dit groeiende probleem kunnen indammen, kom ik via LinkedIn in een interessant gesprek met Thijs Wagenaar van Secure2Go.

Meer dan twee miljoen werknemers worden in hun werk bedreigd, geïntimideerd of soms zelfs fysiek aangevallen. Wagenaar speelt daarop in met zijn bedrijf. Hij verkoopt kleine alarmknoppen die mensen bij zich kunnen dragen aan een riem of in hun tas.

Alarmknop in eigen huis

“Medewerkers van de Geestelijk Gezondheidszorg die bij verwarde mensen thuis komen maar ook thuiszorgmedewerkers die ’s avonds in het donker door een vervelende buurt naar een cliënt moeten: dat soort mensen beveiligen deden we al langer”, vertelt Wagenaar. “Maar wat ik steeds meer zie is dat ook mensen met een publieke taak of in een dienstverlenende functie een aanvraag doen voor zo’n draagbaar alarmeringssysteem. Zoals wethouders en burgemeesters die bedreigd worden, die soms zelfs de alarmknop in hun eigen huis bij zich dragen.”

lees ook: Hulpverleners missen grip op geweld en intimidatie: “Ik voel me tijdens mijn werk vogelvrij” zaterdag 31 oktober

Codewoord

De agressiealarmering kan worden ingeschakeld met een korte druk op de knop als iemand in een bedreigende situatie terecht is gekomen. Op dat moment wordt een speciale alarmcentrale ingeschakeld en luistert een centralist mee, ook wordt via GPS de positie bepaald. Als er geschreeuwd wordt of als er een codewoord valt dat vooraf afgesproken is bij gevaar, dan schakelt de centralist de politie in. Die reageert met hoge prioriteit en kan ook live meeluisteren met de situatie. 
Alarmknop

Uitvaartondernemer gegijzeld

“Het wordt steeds gekker; deurwaarders maar zelfs uitvaartondernemers dragen tegenwoordig uit voorzorg dit alarmsysteem.” Zo is er een uitvaartondernemer gegijzeld omdat hij een familie had verteld dat de overleden vader niet zo goed verzekerd was voor de uitvaart, waarna deze familie flipte. ”Hij werd vastgehouden tot de begrafenis op zijn kosten zou zijn geregeld.” Ongeveer één keer per week is er een echt serieuze, dreigende melding.

Volgens Wagenaar werken inmiddels duizenden professionals met zijn alarmknoppen. Gelukkig zijn echt fysiek bedreigende situaties dus nog altijd uitzondering. Maar wat Wagenaar verontrustend vindt is de toename. "Er worden over het algemeen nu minder huisbezoeken afgelegd, maar onze gebruikers ervaren meer agressie. Ook de alarmsystemen in spreekkamers en bij balies worden vaker geactiveerd."

Haperende internetverbinding

Juist in corona-tijd, nu het lontje korter wordt, staan veel mensen in onze samenleving onder druk. Iets simpels als bijvoorbeeld een haperende internetverbinding kan al genoeg zijn voor agressief gedrag. “Onlangs hoorde ik het verhaal van een monteur die bedreigd werd door een klant omdat zijn internetverbinding niet werkte, de monteur mocht pas vertrekken als in elke kamer het internet ’t weer deed. Die frustratie bij mensen kan je je toch niet voorstellen? Kijk, zo’n noodknop lost het probleem niet op, het is een noodzakelijk kwaad. Maar het geeft rust, dat er  ingegrepen kan worden en dat je er tijdens je werk niet alleen voor staat.”

Onderzoek 

De komende weken doen we onderzoek naar geweld tegen hulpverleners. Ons onderzoek volgen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Geweld tegen hulpverleners
Verkenning Research Opnames Uitzending

Geweld tegen hulpverleners

Opnames

Deel jouw ervaring 6 andere artikelen in onderzoek

11 tips

ontvangen

Veiligheid en handhaving / Geweld tegen hulpverleners

Deel jouw verhaal

Geweld tegen hulpverleners: Hoe gaan we daar als samenleving mee om en hoe kan het ingedamd worden? Heb je tips, ervaringsverhalen of werk je mee aan dit soort juridische zaken? Informeer ons en mail!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Miranda Grit Verslaggever

Vanaf de eerste uitzending van De Monitor is Miranda Grit als verslaggever betrokken bij het maken van de journalistieke verhalen waarin tips van mensen centraal staan. ‘Door het directe contact met betrokken kijkers word ik op bijzondere onderzoeksideeën gebracht waarvan ik weet; dit leeft in de samenleving. Het is bijzonder om te zien hoe er gereageerd wordt via Facebook en Twitter op de reportages die ik publiceer. Soms word ik gecorrigeerd, andere keren gecomplimenteerd. Maar elke reactie beschouw ik als waardevol om zo samen onze maatschappij nog net een beetje mooier te maken.’

Lees verder
@mirandagrit

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Geweld tegen hulpverleners is een groeiend probleem. Hoe kunnen we het als samenleving indammen?
Alles over dit onderzoek