Onderwijs / Onderwijs

Grote zorgen leerkrachten over passend onderwijs

zaterdag 30 september 2017 Leestijd: 1 min.

Leerkrachten zeggen onvoldoende ondersteuning te kunnen bieden aan zorgleerlingen /

Sietze van Loosdregt

Redacteur

zaterdag 30 september 2017 Leestijd: 1 min.

Leerkrachten in het basisonderwijs kunnen zorgleerlingen niet de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Maar liefst 90 procent van hen zegt te weinig tijd te hebben voor deze extra ondersteuning. Dat blijkt uit een onderzoek over passend onderwijs onder ruim 1.000 leerkrachten in het basisonderwijs, uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies in samenwerking met De Monitor.

Met de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 kregen scholen een zorgplicht. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals kinderen met gedragsproblemen, een handicap of autisme, moeten zoveel mogelijk naar een gewone basisschool. Alleen als het echt niet anders kan kunnen zij naar het speciaal onderwijs. Inmiddels geeft bijna driekwart (74 procent) van de leerkrachten aan één of meerdere leerlingen in de klas te hebben die, in hun ogen, beter af zouden zijn in het speciaal onderwijs.



Staking

Komende donderdag leggen basisschoolleerkrachten het werk neer. Zij eisen meer loon en minder werkdruk. Passend onderwijs speelt volgens hen een belangrijke rol in die werkdruk. Ruim 9 op 10 leerkrachten (93 procent) zegt dat de werkdruk door passend onderwijs is toegenomen.

Meer zorgleerlingen

Als belangrijkste oorzaak voor deze toegenomen werkdruk noemt 62 procent het groeiend aantal leerlingen in de klas dat extra ondersteuning nodig heeft. Gemiddeld zeggen leerkrachten 5 van deze leerlingen in de klas te hebben. Al die extra aandacht voor deze leerlingen gaat volgens 79 procent bovendien ten koste van de aandacht voor de ‘gewone’ leerling.

Lees ook: Waarom leerkrachten niet blij zijn met passend onderwijs

Wat verder opvalt is dat het vertrouwen onder leerkrachten in passend onderwijs sterk is afgenomen. Bijna twee derde (62 procent) heeft er geen vertrouwen in dat passend onderwijs op hun school binnen twee jaar een succes is. Vorig jaar was dat nog 43 procent.

 

Onvoldoende scholing

Terwijl leerkrachten van reguliere basisscholen met de Wet passend onderwijs een grotere verantwoordelijkheid hebben gekregen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zegt slechts 24 procent dat leerkrachten op hun school voldoende worden (bij)geschoold op dit gebied.

Lees hier het hele onderzoek


Zondagavond in De Monitor:
ons onderzoek naar passend onderwijs, 22:35 uur, NPO 2

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek